Efter sanktioner fra EU’s side er de vestlige bilmærker i stor stil flygtet ud af Rusland. Det efterlader russerne med kinesiske biler, noget de er rasende over.
Kina har været vigtig for Rusland lige siden Putin for mere end to år siden invaderede Ukraine. Og det kan ses på de russiske veje.
Det skriver CarNews China.
Helt konkret afslører tallene, at hele ni ud af ti nye biler i Rusland enten kommer fra Kina eller er produceret med licens derfra.
Og det er russerne pænt trætte af. Allerede i marts sidste år brokkede russerne sig over, at de i langt de fleste tilfælde skal vælge en kinesisk bil, hvis den skal være ny.
LÆS OGSÅ: Kommune dropper byskilt med kultstatus efter 20 års tyverier
Faktisk er der både blandt russiske forbrugere og bilforhandlere stor modstand mod de kinesiske mærker, der ifølge russere, som nyhedsbureauet Reuters har talt med, ‘ikke er af samme kvalitet som de europæiske biler’.
Mediet citerer også en russer for at sige, at forskellen mellem de kinesiske biler og biler fra Vesten er ‘massiv’.
Kinesiske mærker kan dog ikke slå russernes eget bilmærke, Lada, der igen kom på russiske hænder, efter Renault solgte mærket for bare én russisk rubel. Det svarer til kun 0,075 danske kroner.
Lada ligger med 39.908 solgte biler på en absolut førsteplads i marts måned. Herefter vælter top 10-listen dog med kinesiske mærker. Bedst er det gået for Haval, som har solgt 16.045 biler i Rusland i samme periode.
Det er dog ikke kun i Rusland, at det går fremad for kineserne. BYD, som også er i Danmark, kæmper i disse tider med Tesla om, hvem der sælger absolut flest elbiler.
Og det er altså ikke kun i Rusland, men på det globale marked. Tesla kunne efter et skuffende regnskab notere sig, at man har overhalet BYD igen. Læs mere om det her.