De ansatte hos Lada går på sommerferie allerede i april.
Det er ikke kun den europæiske bilindustri, der kan mærke at Rusland har invaderet Ukraine. Det kan russernes egen bilindustri i den grad også. Faktisk har sanktioner ramt landet så hårdt, at bilkøberne stort set biler væk.
Det bliver heller ikke bedre af, at bilpriserne i landet er steget med 35 til 45 procent. Det vurderer russiske Autostat, der analyserer bilmarkedet. Samlet er bilsalget faldet med to tredjedele.
Bare 55.000 nye biler blev der solgt i det store land i sidste måned, det skriver CNN. Volkswagen og Toyota, som dog allerede har trukket sig fra det russiske marked, har taget de største hug. Deres salg i Rusland er faldet med henholdvis 74 og 91 procent i løbet af årets første tre måneder.
40.000 Lada-ansatte sendt på lang ferie
Vestens sanktioner gør dog også ondt på Ruslands egen bilindustri. AvtoVaz, som ejer Lada-mærket, har måttet mere end fordoble prisen på mærkets mest solgte model, Granta. Samtidig har AvtoVaz bedt de 40.000 ansatte holde sommeferie fra nu og indtil juni.
Når de kommer tilbage, er det til en bare fire dages arbejdsuge. Det, siger analytikere, er for at spare på lønposten, og fordi der simpelthen ikke er nok at lave på Ladas fabrikker. For bare én uge siden kunne Boosted fortælle, hvordan Renault, som ejer 67,1 procent af AvtoVaz, overvejer, hvad der skal ske med mærket.
Krisen i den russiske bilindustri gør dog ikke lige ondt på alle. Kinesiske koncerner som Great Wall Motors og Geely har faktisk haft frem i første kvartal af 2022. Kineserne er også dem, som har lidt de mindste tab.