Hele McLaren Group – som i både sportsvognsafdelingen og Formel 1-holdet med base i Woking, England – kan være på vej ind under Audis vinger.
I år er der bestemt lige så meget spænding på Formel 1-banerne som uden for. Og seneste nyt fra motorsportens kongeklasse gør kun det hele mere højspændt.
Lige nu er McLaren Group betegnelsen for både McLarens gadebiler og Formel 1-holdet. Men ifølge de seneste rygte i motorsportens verden er VAG-gruppen i skikkelse af Audi AG lun på at overtale hele forretningen i det engelske.
Forklaringen skal findes i, at VAG-gruppen – også kendt som Volkswagen-koncernen – i disse dage kraftigt overvejer, hvordan man kan blive en del af Formel 1-feltet. Og om man overhovedet vil være det.
Taler med flere på samme tid
– Fakta er: Audi og Porsche har diskuteret samarbejde med fire forskellige teams. Ifølge Auto-Motor-und-Sports oplysninger er det McLaren, Red Bull, Williams og Sauber, skriver det tyske magasin.
Noget andet er, at VAG-gruppen har drøftet et teknisk partnerskab med Redbull. Det er en velkendt historie, som du kan læse mere om her. Men McLaren-rygterne er helt nye.
Men ifølge Ekstra Bladet er det hele ikke så lige til, som det åbenbart kan lyde. For det første skal Volkswagen allerede i december i år beslutte sig for, om man vil gå ind i Formel 1. Altså om mindre end én måned.
Noget andet er, at McLaren faktisk slet ikke er til salg. Mediet PlanetF1 afviser da også helt historien. Storaktionæren i McLaren Group er kongefamilien i Bahrain – og her er der absolut ingen problemer. I hvert fald ikke monetært.
Toyota som skrækeksempel
For det tredje fremgår det i både tyske, engelske og danske medier, at Formel 1 faktisk er ved at være en god forretning. Klassens ejer, amerikanske Liberty Media, er efterhånden lykkedes med at gøre Formel 1 til en god forretning – også for de ti nuværende hold.
Dermed ikke sagt, at Formel 1 ikke er en dyr sport. For det er det. Næste år må holdene eksempelvis ‘kun’ bruge 140 millioner dollars svarende til en lille milliard i danske kroner – i løbet af sæsonen.
Altså en milliard kroner pr. hold…
Desuden er det dyrt at stille med et nyt hold i Formel 1. Nye teams skal nemlig betale intet mindre end 200 millioner dollars i startgebyr til de nuværende hold. Det er tæt på 1,3 milliarder danske kroner – altså bare for at få lov at stille med et hold – to biler, nogle kørere og mekanikere.
Skulle Volkswagen bestemme sig for at smide pengene, vil man nok gøre alt for ikke at lave en ‘Toyota’. Japanerne deltog mellem 2002 og 2009 i Formel 1. Alle årene var rene katastrofer for mærket, som brugte milliarder af kroner og kun opnåede en håndfuld podiepladser i alt. Desuden stod man aldrig øverst på skamlen.