Annonce:

Så er der danske priser på ny business-mercer

Mercedes går for alvor ind i elkampen med en elektrisk fætter til en af deres helt store volumemodeller – se prisen på EQE her.

Annonce:

Du har sikkert allerede lært huskereglen: Hvis en Mercedes har bogstaverne “EQ” i sin modelbetegnelse, er der elektrificering i større elle mindre grad under motorhjelm og karrosse.

I Danmark har vi blandt andet allerede EQA, der er en elektrisk fortolkning af den kompakte SUV, GLA. Senest har folkene i Stuttgart imponeret med den luksuriøse og langstrakte EQS – en slags S-klasse med elmotorer.

At EQE prismæssigt ligger sig imellem de to modeller er således til at forstå: Det er nemlig det elektriske svar på E-klassen, og den skal koste fra 675.000 kr. Den såkaldte 350+-variant kan køre 645 km på én opladning, og som yder 292 hk til bagakslen. Det skriver Bil Magasinet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Mercedes EQE er indtil videre vist som sedan – om der følger en stationcar, som det er tilfældet med E-klasse, er endnu uvist.

En masse af power
Den elektriske E-klasse kommer naturligvis i flere forskellige varianter, der bruger batterikapaciteten på 90 kWh på forskellig vis. I den mest nøjsomme variant, 350+, kan EQE præstere en WLTP-rækkevidde på op til 645 km, mens spændingen i andre EQE’ere bruges på power.

En såkaldt AMG 43 4MATIC trækker på alle fire poter med 476 hk, og det reducerer rækkevidden til 533 km, men skyder 0-100 km/t-tiden i bund – den sprint er klaret på 4,2 sekunder.

Historisk har AMG 43’erne dog ligget i den svagere ende, og tyskerne har allerede meldt, at de har planer om en endnu mere hidsig EQE med op til 680 hk. 350+ kaldes en “Long-range-variant”, hvilket også tyder på, at modellens frapris kan falde yderligere med et mindre batteri.

“Hyperscreen” hedder væg-til-væg-skærmen, der er delt i tre skærme, som flyder elegant sammen.

Overdådig kabine
Kabinen byder på digitale løsninger en masse. Er pengepungen til det, kan der tilkøbes en såkaldt “Hyperscreen”, hvor en skærm til glæde for fører og passager strækker sig fra dør til dør i kabinens bredde. Det er endnu uvist, om dette ekstraudstyr bliver en mulighed i Danmark – i skrivende stund er det endnu ikke muligt at tilvælge dette.

Ifølge Mercedes’ egne opmålinger er der mere kabineplads i den nye EQE sammenlignet med den nuværende E-klasse. Ved forsæderne, der er højere monteret, er der bedre plads i skulderhøjde, ligesom selve kabinen er 80 mm længere end E-klasses. Bagagerumskapaciteten i sedanen er 430 liter.

Læs mere efter videoen:

Sættes stikket i en lynlader, kan Mercedes EQE modtage strøm med en hastighed på op til 170 kW.

Laaaaaang udstyrsliste
EQE låner gadgets, tech og mekanik hos storebror Mercedes EQS, og den kan blandt andet udstyres med firehjulstyring, enormt head up-display, ligesom det er muligt at få bilen med Matrix LED-lygter.

Standardudstyret inkluderer blandt andet en omfattende fartpilot med aktiv linjevogter, såvel som en stor skærm i centerkonsollen og nøglefri betjening – listen er endnu længere på AMG-varianten, der blandt andet kommer standard med baghjulsstyring og luftaffjedring.

Grafik: Bil Magasinet

Når batteriet er drænet, kan der på business-Mercedes’en lades op med en hastighed på op til 170 kW fra en lynlader under optimale forhold. Mercedes sælger EQE med tre års abonnement på det såkaldte Mercedes me Charge, og ét års adgang til Ionity-standere.

Læs mere efter annoncen:

Auto Show Annonce

Set fra denne vinkel er det visuelle slægtskab med Mercedes EQS tydeligt.

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

X