Toyota har netop løftet sløret på den helt nye sportsvogn, Toyota GR 86. Dermed er måneders – ja, måske ligefrem års – spekulationer og spændinger om efterfølgeren til den roste baghjulstrukne køremaskine, Toyota GT86, nu ovre. GR 86 fortsætter, hvor GT86 startede for snart ni år siden med køreglæde, lav vægt, lavt tyngdepunkt og en ny og kraftigere, firecylindret 2,4-liters motor.
Da Toyota introducerede sportsvognen GT86 tilbage i 2012 var lovprisningerne fra både bileksperter og entusiaster enorme. Toyota havde genopfundet den ægte og rendyrkede køreglæde med den baghjulstrukne sportscoupé. Nu er Toyota klar med en helt ny generation af den verdensroste sportsvogn, der føjer sig til den voksende portefølje af sportsmodeller under Toyotas Gazoo Racing motorsportsbrand, GR. Det skriver Toyota.dk.
Navnet på baghjulstrækkeren skifter således fra GT86 til nu GR 86. Det står klart efter dagens verdenspremiere, der blev holdt online i fællesskab mellem TOYOTA GAZOO Racing og Subaru Corporation. GR 86 bliver den tredje globale model under Toyotas motorsportsbrand, hvor GR Supra kom først i 2019 efterfulgt af GR Yaris i 2020.
Den helt nye GR 86 arver hovedingredienser til en ekstra sjov køreoplevelse fra GT86, der på verdensplan er solgt i over 200.000 eksemplarer siden introduktionen i 2012 – heriblandt knap 100 i Danmark (den ene står på Boosted-redaktionen). GR 86 forventes med en vægt på blot 1.270 kg at blive den letteste fire-personers sportscoupé i klassen takket være en række vægtreducerende tiltag som f.eks. aluminiumstag og -sidepaneler.
Ny kraftigere motor
Motormæssigt blæser der nye vinde, og den tidligere 2-liters sugemotor i forgængeren bliver i GR 86 erstattet af en firecylindret, langsliggende 2,4-liters benzinmotor.
Mål og dimensioner er stort set identiske med første generation, og GR 86 fastholder dermed et ultra lavt tyngdepunkt, og det i forvejen stive karosseri er gjort 50 procent stivere, hvilket gør køreegenskaberne om muligt endnu skarpere.
Funktionelle aerodynamiske elementer som blandt andet de forreste luftkanaler og sidepaneler er udviklet på baggrund af de erfaringer, man har gjort sig fra modellens deltagelse i forskellige motorsportsløb, og er med til forventeligt at give klassens bedste stabilitet og køreegenskaber.
Den helt ny GR 86 vil blive introduceret flere steder i verden – herunder i Europa. Flere detaljer om bilens teknik og specifikationer følger senere på året.
Rygterne siger en effekt på 235 hk mod 200 hk i forgængeren. Altså stadig en bokser fra Subaru uden turbo.