Et overskud på 134 milliarder danske kroner lyder imponerende. Men pr. bil er det forsvindende lidt, Volkswagen-gruppen hiver hjem.
Regnskabsåret 2023 for hele Volkswagen-gruppen, der foruden VW tæller mærker som Skoda, Seat, Audi og Lamborghini, endte i et plus.
Endda et ganske pænt et af slagsen. På bundlinjen ligger et plus på hele 17,9 milliarder euro eller godt 134 milliarder danske kroner.
Det viser koncern-regnskabet som blev fremlagt 1. marts i år.
Men når man fordeler det ud på antallet af solgte biler, ser det straks noget mere beskedent ud. Også selvom der fortsat er tale om sorte tal.
LÆS OGSÅ: Midt i krise stiger Polestars værdi med 28 procent
9,2 millioner biler fordelt på hele koncernen betyder, at Volkswagen pr. bil hev 14.300 danske kroner hjem pr. bil, når skatten er betalt. Det er dog markant bedre end mange andre bilproducenter.
Kinesiske Nio taber massive 120.000 kroner pr. bil. Men det går faktisk endnu værre for de to amerikanske mærker Lucid og Rivian. Og hos Ford kan man notere sig et tab på en million kroner pr. elbil.
Tilbage hos Volkswagen steg antallet af leverede biler samlet set med 12 procent. For elbilerne isoleret set gik det endnu bedre med en stigning på 35 procent. Biltypen udgør dog mindre end hver tiende bil, Volkswagen sælger.
Tallene for i år er kun blevet sværere at spå om. Volkswagen har nemlig meddelt, at man vil tage 500 milliarder kroner fra en pulje til rene elbiler og bruge dem på forbrændingsmotoren. Læs mere om hvordan og hvorfor her.
Nogle dele af VW-koncernen klarer sig dog markant bedre end andre. Hos Lamborghini går det eksempelvis så godt, at ordrebogen er lukket flere år ude i fremtiden. Ligesom italianerne ikke skal bruge Volkswagens hjælp til udviklingen af Huracan-afløseren. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!