Det går den rigtige vej i den danske trafik. Omvendt blev 2024 ikk et år uden dødsulykker i trafikken, viser de seneste tal.
I 2024 mistede 145 personer livet i trafikulykker. Det er det næstlaveste antal registrerede dødsfald nogensinde, kun overgået af 2021, hvor COVID-19-pandemien medførte færre kørte kilometer.
De foreløbige tal fra Vejdirektoratet viser, at 2024 tegner til at blive et år med historisk få tilskadekomne i trafikken. Først i juni 2025 foreligger de endelige tal, men de foreløbige data indikerer en markant forbedring i forhold til tidligere år.
Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Samlet set kom lidt under 2.400 personer til skade i trafikken i 2024. Det er det laveste antal registrerede tilskadekomne, siden Vejdirektoratet begyndte at føre statistik i 1985.
Disse tal er bemærkelsesværdige, når man tager i betragtning, at trafikmængden i 2024 nærmede sig niveauet fra rekordåret 2023. Vejdirektoratets trafikindeks viser en stigning på 0,1 procent i antal kørte kilometer i årets første ni måneder sammenlignet med 2023.
– 2024 ser ud til at blive et af årene med færrest trafikdræbte og tilskadekomne, kun overgået af 2021, som var et corona-år med væsentligt færre kørte kilometer end normalt.
– For at understøtte den positive udvikling vil vi fortsat have fokus på at forbedre færdselssikkerheden i Danmark gennem en række tiltag, herunder investeringer i trafiksikkerhed, cykelstier, adfærds- og oplysningskampagner, siger transportminister Thomas Danielsen (V)
Hos Rådet for Sikker Trafik ser man positivt på udviklingen. Administrerende direktør Jakob Bøving Arendt understreger dog, at der stadig sker for mange ulykker:
– Så derfor er mit ønske for 2025, at vi som samfund fortsat er ambitiøse og bliver ved med at kæmpe for, at færre mennesker bliver slået ihjel eller kvæstet i trafikken.
Tendensen med færre tilskadekomne i trafikken gælder for alle transportformer, uanset om man færdes i bil, på cykel eller til fods.
Især på vejene ses en markant forbedring. Antallet af tilskadekomne i personbiler, varevogne og lastbiler faldt med 21 procent i forhold til gennemsnittet for perioden 2019-2023.
Afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen fra Vejdirektoratet siger:
– Selvom det måske ikke altid er den oplevelse, man har, når man sidder på sin cykel, eller når man læser aviser, så har det aldrig været mere sikkert at færdes i trafikken.
– Det skyldes bl.a., at de veje, vi kører på, og de biler, vi kører i, hele tiden bliver bedre. Og selv om elcyklen somme tider bliver skældt ud, og antallet af elcykler i trafikken stiger, er trafiksikkerheden for cykler også alt andet lige blevet bedre end før.”
Traditionelt er unge trafikanter i aldersgruppen 18 til 24 år overrepræsenterede i ulykkesstatistikkerne. I 2023 var der dog et usædvanligt lavt antal trafikdræbte i denne aldersgruppe. Tendensen ser ud til at fortsætte i 2024, hvor antallet af tilskadekomne unge i de første ni måneder var 27 procent lavere end gennemsnittet for de foregående fem år.
Læs flere artikler efter annoncerne: