Kevin Magnussen og den nu tidligere holdkammerat Nico Hulkenberg var i det mindste på papiret en rigtig god forretning for Haas i 2024-sæsonen.
Haas tjente gode penge i 2024 ved at have Kevin Magnussen bag rattet i Formel 1, men holdet måtte nøjes med en syvendeplads i konstruktørmesterskabet.
En placering der sikrede holdet omkring 680 millioner kroner i præmiepenge. Men det var og er markant færre penge end de 816 millioner kroner, som en sjetteplads ville have givet. Dermed blev en potentiel økonomisk gevinst på 136 millioner kroner ikke realiseret.
Placeringen kom efter en sæson, der bød på flere udfordringer for Haas. Holdet havde satset på at ende som nummer seks.
Men tekniske problemer og manglende udvikling af bilen gjorde det svært at opnå sæson-målet. Ifølge RacingNews365 var et begrænset udviklingsbudget en væsentlig faktor, der hæmmede holdet i konkurrencen med midterfeltets stærkere hold. Såsom fabriksholdet Alpine og Aston Martin.
Kevin Magnussen, der i flere år har været en del af Haas, kørte sin sidste sæson i Formel 1 i 2024. Før afslutningen på sæsonen meddelte holdet, at danskerens kontrakt ikke ville blive forlænget.
– Vi havde nogle gode øjeblikke, men vi manglede konsistens og det sidste for at opnå bedre resultater, sagde teamchef Ayao Komatsu, da han blev bedt om at sætte ord på sæsonens udfordringer.
Nico Hülkenberg, holdets anden kører, leverede stabile præstationer. Men racerbilens begrænsninger gjorde det vanskeligt for Haas at fastholde konkurrencedygtigheden gennem hele sæsonen.
Resultatet blev, at holdet i perioder havde svært ved at matche konkurrenterne. Længe var der udsigt til en sjetteplads i konstruktørmesterskabet. Men dårlige præstationer sidst på sæsonen kostede det amerikanske hold dyrt.
Selvom 2024 blev afslutningen på Magnussens Formel 1-karriere, står han ikke uden nye muligheder og en tom kalender.
Fra 2025 er han være fabrikskører for BMW M Motorsport, hvor han blandt andet vil deltage i mesterskaber som IMSA SportsCar Championship og FIA World Endurance Championship.
Det betyder, at han vender tilbage til verdens mest berømte 24-timers løb på Le Mans-banen Circuit de la Sarthe i Frankrig.
– Jeg ser frem til at konkurrere i nogle af verdens mest ikoniske løb og repræsentere BMW på højeste niveau, sagde danskeren, da kontrakten med BMW blev offentligt kendt
Samtidig skal Haas tage stilling til, hvordan de kan forbedre sig til 2025-sæsonen. Kontakten til og med Kevin Magnussen er dog ikke helt kold. Det har en ny kontrakt sørget for. Læs mere om det her.