På 4 år har Polestar skåret CO2-udledningen fra produktionen af elbiler ned med 25 procent. Helt fri for emissioner er produktionen dog ikke.
Polestar har opnået en reduktion i CO2-udledningen fra mærkets fabrikker. Det gælder produktionen af deres elbiler. Nye tal viser en markant nedgang på næsten 25 procent.
Reduktionen er sket over de seneste fire år. Det fremgår af bilmærkets nye bæredygtighedsrapport. Fremgangen skyldes flere faktorer.
Polestar anvender i stigende grad vedvarende elektricitet i produktionen. Brugen af aluminium med lavere klimabelastning spiller også en rolle. Det er en del af indsatsen.
Derudover er processerne for batteriproduktion forbedret. Transporten af batterier er også blevet mere effektiv. Det bidrager samlet til det lavere CO2-aftryk.
Resultatet er, at Polestars nuværende elbiler udleder mindre CO2 under fremstillingen. Emissionerne ligger nu mellem 21,3 og 24,9 tons kuldioxid per bil afhængigt af model.
Elbilens CO2-udslip mod benzin- og dieselbilernes
Det er dog fortsat mere end en sammenlignelig bil med forbrændingsmotor. En benzinbil har et lavere CO2-aftryk fra selve produktionsfasen. Det viser tidligere undersøgelser.
Eksempelvis viste en rapport om en benzindrevet Volvo XC40. Den udledte omkring 14 tons kuldioxid under produktionen. Der er altså en forskel i startpunktet.
Den største forskel i produktionsudslippet stammer fra batteriet. Fremstillingen af et elbilbatteri udleder cirka fem tons CO2-ækvivalenter. Det er en betydelig del af den samlede produktionsudledning for en elbil.
Elbilen begynder dog at indhente det højere startudslip, når den kører. Over bilens levetid ændrer regnestykket sig. Polestar har udført en livscyklusanalyse for at vise det.
Analysen dækker en kørselsdistance på 200.000 kilometer. En Polestar elbil udleder samlet set omkring 50 tons CO2-ækvivalenter over den distance. Det tal forudsætter opladning med strøm fra et globalt gennemsnitligt energimix.
Elbilens levetid målt i udledning
Hvis elbilen udelukkende oplades med vedvarende energi som vindkraft, falder det samlede udslip. I det scenarie lander totaludledningen på cirka 27 tons CO2-ækvivalenter. Det viser vigtigheden af grøn strøm til elbiler.
Til sammenligning ser tallene anderledes ud for benzinbilen. Den benzindrevne Volvo XC40 udleder omkring 58 tons CO2 over de samme 200.000 kilometer. Elbilen har altså potentialet til at være den reneste løsning set over hele levetiden.
Polestars administrerende direktør, Michael Lohscheller, kommenterer på udviklingen. Han fremhæver firmaets tilgang til vækst og bæredygtighed.
– Polestar viser, at det er muligt at øge væksten uden at øge din klimapåvirkning,” siger Michael Lohscheller.
– Kort sagt er vores ambition at fortsætte med at reducere vores emissioner og samtidig øge salget.
– I en tid, hvor udviklingen i verden går i den forkerte retning i mange henseender, står vi ved vores forpligtelser og optrapper vores bæredygtighedsarbejde.
– Når andre følger strømmen, går Polestar sine egne veje, siger direktøren.
Polestar tidligere ejer Volvo har tidligere vist, hvor forsvindende lille en forskel der er på CO2-udledningen mellem elbiler og benzinbiler. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk