Annonce:

Så meget dyrere er service på biler blevet

Ændringer i registreringsafgiften gør, at Bil Magasinets reservedelsprisindeks er steget markant de seneste år. Men delene er også blevet dyrere.

Annonce:

Bil Magasinet udarbejder vi et reservedelsindeks, der består af gennemsnittet for prisen af 11 gængse reservedele for de 10 mest solgte biler sidste år. Delene udgøres af gængse slid- og udskiftningsdele, som findes på de fleste biler (se længere nede eller klik her).

Reservedelsindekset laves, så man som bilkøber kan få en idé om, hvad det vil koste at vedligeholde den bil, man overvejer at købe. Og indekset er steget gevaldigt i 2021.

Det skyldes både, at prisen på reservedele reelt stiger, men også, at bilerne på top 10-listen over de mest solgte biler i Danmark generelt er blevet dyrere.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I mange år var de mest solgte biler i Danmark mikro- og minibiler, som benytter simplere og billigere dele, end dyrere biler gør. Men ændringer i registreringsafgiften har sendt flere dyrere biler op i top 10. Det gælder blandt andre Toyota RAV4, Kia Ceed og BMW 3-serie. Det hæver gennemsnitsprisen for de 11 gængse reservedele.

29% mere for Aygo-dele
I 2021, hvor vi har valgt at beregne prisen med udgangspunkt i salget for de første 10 måneder, er tallet steget markant: Indekstallet er således steget med 40 pct. på to år. I 2019 var indekstallet 16.375 kr.

For de første ti måneder af 2021 røg indekstallet op på 22.993 kr. (se boks).


Der er dog ikke kun, fordi listen over de 10 mest solgte biler rummer dyrere biler med mere udstyr, at indekstallet stiger. Det kan man læse af reservedelspriserne for Toyota Aygo. Den har nemlig været med på listen de seneste mange år:

2021 17.606 kr.
2019 15.620 kr.
2017 13.638 kr.
Det er faktisk en stigning på 29 pct. på fire år.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Hvad betyder el-biler for indekstallet?
Blandt de 11 gængse reservedele, vi spørger til, er der tre dele, som ikke findes på elbiler. Det gælder luft- og oliefilter samt udstødningsrør. Indtil videre har vi valgt at gå videre med de kendte dele. Dette vil give elbiler en fordel i forhold til fossilbiler, men vi vurderer, at fordelen er helt reel, fordi elbiler består af færre dele end fossilbiler.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også