EU har i denne uge vedtaget det forbud mod alle nye diesel og benzinbiler fra 2035, som man blev enig om sidste år.
Fossilbilen står ikke til at redde. I hvert fald ikke hvis man spørger i EU-systemet. De EU-valgte har nemlig endegyldigt vedtaget et forbud mod nye diesel- og benzinbiler fra 2035. Det skete i denne uge. Det oplyser Europa-parlamentet selv på sin hjemmeside.
LÆS OGSÅ: Bøder for 76.000 kr. på 2 timer – nu advarer politiet bilisterne
Selve lovteksten blev politikerne i Bruxelles allerede enige om sidste år. Det selvom lande som Italien og Tyskland flere gange i løbet af sommeren antydede, at man ville stemme imod et forbud.
Sådan gik det ikke. Og tirsdag vedtog EU-parlamentet, at alle bilproducenter – som vil sælge biler inden for EU, fra 2035 kun må sælge såkaldte ‘nul-emissions-biler’. Men EU er allerede i 2030 klar til at stramme skruen i de 27 medlemslande yderligere.
Lille håb for syntetisk benzin
Allerede i 2030 skal bilproducenterne have reduceret deres personbilers co2-udledning med 55 procent. For varevogne er det tal 50 procent. De små bilproducenter – altså dem der sælger mindre end 10.000 biler om året – har indtil 2036 til at leve op til de samme krav.
Den nye lovgivning sætter dermed en effektiv stopper for diesel-og benzinbiler. Det selvom om lovteksten faktisk ikke nævner ordet ‘forbrændingsmotor’. Det efterlader en lille dør på klem for syntetiske brændstoffer.
Da EU-politikerne sidste år blev enige om forbuddet, lød det da også, at man ‘ville undersøge mulighederne for at tillade syntetiske brændstoffer’. Bl.a. har Porsche allerede produceret de første liter syntetisk benzin på en fabrik i Chile.