Annonce:

Så skete det: Helt ny Mercedes G-klasse får elmotor

Det måtte jo komme. En G-klasse fra Mercedes med power fra en elmotor. Her er pressemeddelelsen om den helt nye Mercedes-Benz G 580.

Annonce:

Den nye Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology er et symbol på, hvordan tradition og innovation kan kombineres. Den elektriske udgave af G-klassen har – ganske som det hører sig til – den klassiske silhuet med det kantede, ikoniske, design, og den er bygget på samme type chassis som alle forgængere siden premieren i 1979.

Her er konstruktionen dog modificeret og forstærket med henblik på også at kunne rumme den elektriske drivlinje.

Med det 116 kWh-store batteri monteret i chassisrammen får bilen også et lavt tyngdepunkt, hvilket bidrager til endnu bedre køreegenskaber. Batteriet er beskyttet af en 26 mm tyk og 57,6 kg tung bundplade, som er fastgjort til chassisrammen med flere end 50 stålskruer.

Artiklen fortsætter efter annoncen:
Så skete det: Helt ny Mercedes G-klasse får elmotor
Credit: Mercedes

Bilen beholder desuden kombinationen af den forreste uafhængige affjedring og stiv bagaksel, hvor sidstnævnte er helt nyudviklet.

Fire motorer og elektronisk differentialespær
Bilens elektriske drivlinje er helt unik. Fire elmotorer med i alt 580 hk og 1.164 Nm er monteret på rammen i forbindelse med hvert hjul. Rækkevidden er angivet til 473 km ifølge WLTP, og batteriet kan oplades med op til 200 kW DC og 11 kW AC.

Præstationerne er lige så imponerende på vejen, som de er ved siden af vejen. 0-100 km/t klares på bare 4,7 sekunder, mens topfarten er 180 km/t.


Bilen kan klare stigninger på op til 45° og sidehældninger på 35°. Vadedybden er 15 cm højere end på modeller med forbrændingsmotor og tæller hele 85 cm, mens selve frihøjden er 25 cm.

Differentialespærrene, der er blevet synonyme med G-klassen, forbliver i “virtuel” form og fungerer med “torque vectoring”. Det betyder, at de fire motorer giver kraft til hvert hjul med helt individuel styring af både gas og bremse, som alt sammen håndteres automatisk.

Indkoblingsbart reduktionsgear styres ved, at hver motor har sin egen gearkasse med et mekanisk gear, som styres centralt.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Så skete det: Helt ny Mercedes G-klasse får elmotor
Credit: Mercedes

De fire motorer giver også bilen helt nye muligheder for at manøvrere. G-TURN gør det muligt at lade bilen snurre rundt om sin egen akse på løst underlag og nærmest bogstaveligt talt dreje rundt om sig selv.

G-STEERING gør det derved muligt at få en ekstrem snæver venderadius i terræn eller på løst underlag. Her er bilen lavet til at dreje rundt om det inderste baghjul.

Bilen har desuden en intelligent crawl-funktion, der kan beskrives som en fartpilot til terrænkørsel. Hastigheden kan indstilles i tre trin, og føreren kan derefter fokusere helt på terrænet, mens bilen selv distribuerer optimal kraft i den givne situation.

Responsiv Iframe

Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology er som standard udstyret med blandt andet adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, aktiv styreassistent, og 360° kamera. Den har også et system, hvor bilens kameraer “ser gennem” motorhjelmen og giver føreren mulighed for at se på skærmen, hvad der ellers ville have været skjult foran bilen.

De første eksemplarer af Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology kommer til landet efter sommeren.

Så skete det: Helt ny Mercedes G-klasse får elmotor
Credit: Mercedes
Så skete det: Helt ny Mercedes G-klasse får elmotor
Credit: Mercedes

Bemærk: Artiklen er baseret på en pressemeddelelse. Har du kommentarer til indholdet, bedes du kontakte den pågældende afsender.

Pressemeddelelse
Pressemeddelelse
Nyheder direkte fra bilimportører, producenter, racerteams eller andre aktører i bilbranchen.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også