En ny bandepakke, som regeringen netop har præsenteret, skal egentlig kun ramme ganske få bandemedlemmer. Men den går ud over alle.
Der er svært at lave lovgivning, der specifikt gør livet svære for enkelt personer. Så nu rammes alle af regeringens nye bandepakke, som blev præsenteret på Politigården i København tirsdag i denne uge.
Det går bl.a. ud over bilisterne.
Konkret foreslår regeringen, at der etableres et såkaldt ’udvidet Al Capone-samarbejde’, hvor myndigheder styrker deres samarbejde om at bekæmpe økonomisk kriminalitet.
Desuden skal kontrollen med landets synshaller skærpes. Både i forhold til fortoldning og i forhold til gennemførsel af kriminaltekniske undersøgelser af køretøjer med henblik på at afdække, hvorvidt køretøjer er ’klonet’.
Det vil sige, om stelnummeret fra en lovlig bil anvendes til at skjule identiteten af en stjålet bil. Det skriver De Danske Bilimportører i en pressemeddelelse.
Regeringen ønsker også at skubbe en stramning af reglerne for leasing af biler ind under bandepakken. Der er bare et af i alt 39 tiltag, som bandepakken består af.
De nye, strammere regler vil formentlig betyde, at leasingselskaberne skal sikre sig en licens for overhovedet at måtte drive forretning i Danmark.
De Danske Bilimportører hilser dog stramningerne velkommen.
– Regeringen foreslår gode velafmålte initiativer, som både adressere den afgiftssnyd, der finder sted, og den tekniske omgåelse, som kloningen er udtryk for, og som dækker over anden kriminalitet.
I regeringsgrundlaget fremgår det også, at man vil lave en egentlig licensordning for leasingselskaber, og selvom den ikke er med i bandepakken, så forventer vi, at det vil komme med i udmøntningen. Det vil ligge i helt naturlig forlængelse af de øvrige initiativer, lyder det fra direktør Mads Rørvig.