Den elektriske ID.Golf bliver ID.3’erens afløser. Det sker også i Danmark, og nu har vi en idé om prisen.
Der er stort set ingen registreringsafgift på langt de fleste elbiler i Danmark. Derfor har vi også en idé om prisen på den nye Volkswagen ID.Golf, en bil der skal afløse ID.3.
Onlinemagasinet Ecomento mener at være kommet så langt, at de både har et bud på dimensionerne og prisen.
Hvis vi skal tage bilens fysiske fremtoning først, peger meget lige nu på, at man skal se en Golf 4 for sig. I hvert fald størrelsesmæssigt. Den bil var på markedet fra 1997 til 2006, både som hatchback, stationcar og cabriolet.
Selvom cabrioleten egentlig bare var en Golf 3 med andre forlygter. Men lad nu det ligge. Tager vi udgangspunkt i hatchbacken fra dengang, var det en bil på 4,18 meter i længden, den var 1,4 meter høj og 1,7 meter bred.
Til sammenligning er den nuværende Golf 8, som fås med både diesel- og benzinmotorer, næsten 4,3 meter lang og halvanden meter høj. Den næste Golf i rækken bliver altså en mindre bil.
LÆS OGSÅ: Ny form for svindel med bilsyn spreder sig i Danmark
Mindre kan man ikke sige, at prisen bliver. Desværre. Ifølge Ecomentos oplysninger kommer den nye ID.Golf til at koste 33.000 euro uden afgift. Det svarer til 246.000 kroner. Det er prisen for basisudgaven med en rækkevidde på 400 kilometer.
Til sammenligning koster den mest skrabede Golf 8 i Tyskland 25.000 euro, mens den billigste Volkswagen ID.3 koster godt 33.500 euro. Vil man give bare lidt mere for en ID.Golf, forventes det, at Volkswagen også får en batteripakke med 600 kilometers rækkevidde på programmet.
Det er dog ikke en bil, der er lige rundt om det næste gadehjørne. Volkswagen har tidligere i år meddelt, at en række nye elbilplatforme igen er forsinket. Der er næppe nogen, der regner med, at ID.Golf er en realitet før 2029. En Golf R-model bliver der dog ikke noget af. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!