Et hardline-kit er den optimale løsning på hårdt pumpede biler – vi forklarer dig alt om dem her!
Der er i faktisk ikke noget nyt og revolutionerende i hardline-princippet, som blandt andet bruges i VVS-branchen. Men indenfor tuning og ombygning af biler, er det knap så udbredt endnu.
Hardlinerør er lavet af blød aluminium, som let kan bukkes og formes. Rørene samles i specielle fittings med skæreringe og vi viser dig på næste side, hvordan du bruger dem selv.
Når du først har fanget princippet med skæreringen, vil du opdage, at det er endnu lettere at arbejde med end stålarmerede slanger og AN-fittings. Men hvorfor hardlines?
Svaret er ganske enkelt – holdbarhed. Når du på en turbotunet motor trækker vacuumslanger i silikone eller gummi ned til styring af wastegate og dermed ladetryk, udsætter du slangerne for temperaturer, som de overhovedet ikke er skabt til.
Nogle gange går det godt, men har du tendens til en tung højrefod og dermed en ekstra varm motor, så risikerer du altså at brænde en slange, som igen resulterer i ukontrolleret ladetryk, der i sidste ende kan koste din dyre motor. Altsammen på grund af en slange til 10 kr.
Værktøj:
For at kunne tilpasse og montere hardlines og fittings, skal du have adgang til et værksted med almindeligt håndværktøj. Du skal også bruge en rørskærer og eventuelt en rørbukker.
Tidsforbrug:
En komplet montering og tilpasning af hardlines til ekstern wastegate tager cirka to timer og op.
Pris:
Det er selvfølgelig afhængigt af projekts omfang. Men Autoslanger.dk laver et kit, som indeholder hardline rør og fittings nok til at montere på de fleste biler med ekstern wastegate. Kittet koster 698 kr. og selve de elokserede hardline-fittings findes kun i sorte.
Værktøj til hardline
Det er ikke raketvidenskab er arbejde med hardlines, men der findes værktøj, som gør arbejdet lettere. Med en almindelig rørskærer, som du blandt andet kan købe til bremserør for under 100 kr., kan du skære hardlinerøret med en flot finish. Det samme gør sig gældende for rørbukkeren som er enhver VVS-mands kæreste eje.
ADVARSEL! Silikoneslanger er ofte skyld i fejl!
Silikone er brugt til mange andre ting end bryster og har i årevis været det mest normale at bruge som slanger til ladetryksstyringer. Her ser du, hvordan ladetryksstyringen på vores testbil er samlet med blå 5 mm silikoneslanger, som er brændt over nede på wastegaten på grund af den enorme varme på udstødningssiden. Det resulterede i et overboost på motoren, da wastegaten ikke åbnede. Heldigvis tog motorstyringen over, men det kunne have været grimt. Nu er vi sikret mod det med hardlines.
Hardline fittings trin for trin