Du kender det fra ventildækslerne på Honda og Ferrari, men vidste du, at du nu kan gøre det selv?
Mange ældre klasikkere har det, men bestemt også nyere specialbiler. Vi taler om den rynkede lakering, som du har set på ventildæksler og andre motordele.
Det har jo sådan set altid været muligt at få lavet, men processen er meget omfattende, da den rynkede overflade er en slags coating, som skal gøres med en masse dyrt udstyr. Den tid er heldigvis slut nu.
Med VHT Wrinkle Plus kan du nu selv coate dine dele så let som ingenting. Wrinkle Plus tåler som minimum 177 grader og er forholdsvist fleksibelt. Malingen findes i mange forskellige farver, så du kan lave dit motorum helt specielt.
Vi har set biler, hvor motorblok, topstykke, gearkasse, trykrør og faktisk alt andet havde fået den fede rynkelak, og det var helt uden problemer. Så her er en guide, som hjælper dig på vej til den første rynkelakering!
Værktøj:
Behovet for værktøj er meget afhængig af opgaven, men til selve lakeringen har du ikke brug for andet end malertape til afdækning, en klud og lidt affedtende væske.
Tidsforbrug:
Et ventildæksel som vores tager cirka en time at afdække og lakere. Men tørretiden er 24 timer, medmindre du bruger en ovn til at tørre i.
Pris:
Vi har set en dåse Wrinkle Plus til en pris på 124 kr. hos autoslanger.dk Til et ventildæksel i vores størrelse, må du cirka beregne en hel dåse maling, men det er også en billig måde at få et fedt resultat på.
Det er enormt fleksibelt
For at kunne klare de ekstreme forhold, som motordele udsættes for, har VHT lavet Wrinkle Plus meget fleksibel og varmebestandig. Vi testede det på en øldåse, for at se det med vores egne øjne og der, hvor en normal lak ville flække, tog Wrinkel Plus bare form. Derfor kan du også bruge det på plastikdele, som normalt arbejder enormt meget under påvirkning af varme.
Her har du set det før
Det kan være svært at gengive resultatet på billeder, men hvis vi siger, at det kommer nær den finish, som blandt andre Ferrari og Honda har på deres ventildæksler, manifolde osv., så har vi ikke overdrevet. Mange ældre klassikere har også rynkelak på motoren.
En rynke-lakering trin for trin