Annonce:

Sådan hænger de nye bilafgifter sammen

Hvem vinder og taber?

Annonce:

Vindere
* Billige biler, eksempelvis Dacia, bliver billigere, og energieffektive biler i mellemklassen (f.eks. Skoda og VW Golf) bliver også billigere.

* Tilsyneladende er den helt store vinder af de nye regler plugin-hybrid biler i de dyrere prisklasser som Mercedes og BMW. Dette skyldes, at der efter de gamle regler (Registreringsafgiftslovens §5C stk. 3) har været et loft for, hvor meget nedslag, plugin-hybrider biler kunne opnå. Dette loft ser ud til at blive fjernet i de nye regler. Dog har vi endnu ikke set lovforslaget, og derfor er der stadig usikkerhed om dette.

HYUNDAI I10 En benzindrevet Hyundai i10 slipper for afgift af de første 21.700 kr. af værdien. Herfra betales der 25 pct. afgift op til 65.000 kr. og 85 pct. herfra og op til 202.000 kr. – herfra pålægges 150 pct. Der kommer også CO2-tillæg, moms og flere andre variabler, der er unikke for netop denne variant med disse fælge og udstyr.

Tabere
* Konventionelle biler, som kører langt på literen (eksempelvis nyere dieselbiler, BMW 520d eller lignende), men som udleder CO2 med en forbrændingsmotor. De bliver dyrere.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

* Biler, som udleder rigtig meget CO2, taber også – de stiger voldsomt i afgift, da de mister de gamle fradrag.

* Dyre elbiler i prisklassen 700.000 kr. og derover taber også – dette skyldes, at der tidligere var en rabat på afgiften på hele 80 pct. Denne ordning bortfalder, og erstattes med et bundfradrag. Derfor har dyre elbiler ingen rabat i den øverste del af prisen, og derfor står f.eks. en Porsche Taycan, en Tesla Model S eller en Audi e-tron til at stige væsentligt i afgift.

Batterifradrag

Der gives 1.700 kr. pr. kWh i fradrag til biler med batterier – men kun op til max 45 kWh. En plugin-hybrid med 12 kWh batteri får således 1.700 x 12 = 20.400 kr. i fradrag. Det betyder, at man trækker 20.400 kr. fra bilens værdi, inden man beregner afgiftens størrelse.


Quickimports kommentar:
Batterikapacitets-fradraget er en kendt model, som man ”opfandt” i 2017. Det skulle øge incitamentet til at vælge elbiler og plug-in hybrid biler. Man har valgt at fortsætte med fradraget. Bemærk, at man i Danmark til brug for registreringsafgiftsberegningen anvender en anden regnemodel end det tal, som producenten angiver. Grundlaget for fradraget udregnes med bilens elforbrug i Kwh ganget med batteriets rækkevidde. Ofte er det danske tal lidt lavere, end producentens eget tal.

Vær opmærksom på, at fradraget belønner de grønne biler, som kan køre langt på et batteri. F.eks. kan en Tesla Model 3 køre over 500 kilometer på et batteri, og får dermed et stort fradrag i værdien, mens at en Mercedes C 350ve plugin-hybrid kun kan køre 30 kilometer på en opladning (og dermed får et meget lille nedslag i værdien).

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også