Vindere og tabere
Vindere
* Elbiler vinder, da de får et tillæg på 0 kr.* Plugin-hybrider vinder, da de ofte har et CO2-udslip på under 50 g/km – på trods af, at de faktisk har en forbrændingsmotor, og kan anvendes fuldstændig som en konventionel bil.
Tabere
* Biler, som udleder over 125 gram CO2 pr. kilometer. Et eksempel er BMW 520d, som udleder cirka 133 gram CO2 pr. kilometer, og dermed står til et afgiftssmæk på CO2-afgiften, da den samtidig mister fradraget for brændstoføkonomi.
* Biler, som udleder rigtig meget CO2, får nogle meget høje afgiftssmæk (en Ford Mustang udleder 299 gram CO2 pr. kilometer, og får derfor et tillæg på 284.050 kr.).
Indfasningsprocent – hvad er det?
Quickimports kommentar:
Da motorområdet årligt bidrager med rigtig mange milliarder i indtægter til den danske statskasse, er man nødt til at have en plan for, hvordan staten vil opkræve afgifterne i fremtiden, når størstedelen af bilkøbere vælger grønne biler.
Derfor starter man ud i 2021 med ”store rabatter” på de grønne biler, og langsomt indfaser man så afgifterne på de grønne biler. Man håber så at normalisere afgifterne på grønne biler frem mod 2030.
Modellen er tidligere kendt fra de politiske forlig bl.a. i årene 2015, 2017 og 2019. Men historien har vist, at det kan være rigtig svært at ”hæve” afgiften på elbiler, når indfasningen står til at stige til næste trin, og danskerne skal betale mere. Lad os se, om det lykkes denne gang…