Der er næppe noget federe end unikke fælge, som ingen andre har. Med denne guide kan du selv lave vildt brede stålfælge
Annonce:
Alufælge har altid været den åbenlyse løsning, når der skulle specielle fælge på bilen, og kun meget sjældent møder du en Golf med Mattig-stålfælge eller lignende.
Faktisk så undervurderer de fleste potentialet i netop originale stålfælge – og med god grund. De er jo fra fabrikken noget så kønsløse og tarvelige at se på, med mindre du kigger på dem og tænker mulighededer.
Stålfælge vejer meget lidt og er nemme at bearbejde, hvilket er én af grundene til, at vi nu oftere ser ombyggede modeller, som har fået en tur i svejsekabinen.
Artiklen fortsætter efter annoncen:
Vi elsker specielle fælge, og derfor har vi her lavet en komplet guide til, hvordan du får bygget dine egne kedelige stålfælge om til at vende hoveder.
DET SKAL DU BRUGE Bredbygning af dine stålfælge er ikke noget, du bare lige gør hjemme i garagen. Enten skal du have adgang til et maskinværksted med drejebænk, valse og svejseværk, eller også skal du tage denne guide med ned til det lokale maskinværksted og bede dem om at lave fælgen efter dine ønsker og vores anvisninger. Det er tidskrævende arbejde, som kræver seriøst udstyr.
Tidsforbrug: Syv timer Sværhedsgrad: Høj Behov for udluftning: Høj
TRIN FOR TRIN
Artiklen fortsætter efter annoncen:
Responsiv Iframe
Besøg vores annoncør:
DET FÆRDIGE RESULTAT
Der er mange måder at lave den sidste finish på. Vi har ladet samlingen være synlig, men du kan også trække en tynd gang spartel i inden malingen. 3” fælgkant på en original stålfælg gør den så unik, at du virkelig kommer til at skille dig ud. Vi har brugt under 1.000 kr. totalt på at lave et sæt, og der findes mange forskellige modeller af stålfælge, så du kan roligt gå i gang.
Stålfælgen var fra fabrikken 5,5” bred, og med vores 3” isvejste kant, ramte vi hele 8,5”. For at give det sidste til udseendet, monterede vi 185/45-14 dæk, som er alt for smalle til en 8,5” fælg, hvis vi skal følge bogen. Men det skal vi ikke, og når det smalle dæk hopper ud til fælgkanten, bliver det strukket så voldsomt, at siderne på dækket bliver skrå. Det kaldes på tuningssprog for ‘tyskermontering’ og ser alt for sejt ud på nogle biler.
Hvad siger loven? Hjulene på bilen er en halv-vigtig ting, og det siger nok sig selv, at du derfor ikke selv må lave rod i dem. Alle fælge er i dag specielt godkendte, og der forelægger en komplet beregning på, hvor meget og hvilke påvirkninger, de tåler. Derfor kan det aldrig blive lovligt at skære og svejse i sine fælge på egen hånd. Ja, det er for din egen sikkerheds skyld, men har du gjort arbejdet ordentligt, vil du formentlig aldrig opleve nogle problemer – udover til syn.