Elbil-ejere må aldrig lade batteriet falde ned til 0 procent. Det slider unødigt på batteripakken, siger ekspert.
I langt de fleste tilfælde kommer man ikke længere i en elbil, når der står 0 ud for batteriprocenten. Der er 0 rækkevidde tilbage. Og det er en rigtig dårlig idé.
Især hvis man bare lader bilen så afladt. Det siger Benny Christensen, der er teknisk konsulent i det norske svar på FDM, NAF.
Faktisk sammenligner Benny Christensen det at lade bilens stå med et tomt batteri med hyppig lynopladning. Begge dele slider batteripakken hurtigere op.
Det skriver Motor.no.
– Der vil være batterislid, på samme måde som når man hurtiglader for ofte. Det er usandsynligt, at batteriet bliver beskadiget. Men vi anbefaler ikke, at batteriet er tomt. Der sker noget med kemien i batteriet.
LÆS OGSÅ: Hyundai genindfører knapper fordi kunder hader skærme
Ifølge NAF taber en normalt fungerende batteripakke i en elbil omkring 1 til 2 procent strøm i løbet af 24 timer, når bilen bare står stille.
Skal man derfor være væk fra bilen i et længere stykke tid, eller ikke bruge bilen i en periode, kan der af samme grund være en god idé at tjekke, hvor meget strøm der er på batteriet.
Og er man væk fra elbilen i mere end fem måneder, bør man koble bilen til en ladestander, som kan sørge for at vedligeholde batteriet. I de situationer bør spændingen på batteriet hele tiden ligge et sted mellem 50 og 60 procent. Et bilmærke som Tesla anbefaler præcis det samme.
– Hvis batteriets ladeniveau falder til 0 procent, skal du tilslutte til strømforsyningen. Hvis du lader bilen være afbrudt i en længere periode, er det måske ikke længere muligt at oplade bilen.
– Det kan være, at du må bruge en jumpstarter eller udskifte 12 volts-batteriet for at komme i gang igen, lyder det fra Tesla.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!