Annonce:

Sådan monterer du luftundervogn

Montering af bagerste bælge

1) Den nederste bolt på støddæmperen løsnes, så fjederen nu er lige til at tage ud. Vær forsigtig – den kan være i spænd.

2) toppen af støddæmperen løsnes også. Den sidder med udvendige bolte, men kan på nogle biler sidde i bagagerummet.
3) Alle bolte bør du smørre ind i fedt, så de til en anden gang er langt lettere at løsne. Det er god mekaniker-stil at gøre.
4) Den originale støddæmpertop, manchet og bumpstop skal afmonteres og genbruges på den nye støddæmper.

5) For at sikre, at bilen kan blive lav nok, skal du skære stoppet ned til under halv længde. Ellers kommer det til at være i vejen.

6) Nu monteres de på den nye støddæmper ved at spænde møtrikken helt ned over støddæmperen, til den rammer et stop.

7) Støddæmperen kan nu boltes tilbage på bilen og bælgen kan sagtens monteres bagefter, da den intet fylder uden luft i.
8) Luftbælgen placeres ind over styret i både top og bund, så den er fikseret i skålene. Den er lidt slatten i den tilstand.

9) I bunden af bælgen boltes den medfølgende holder på, så du er sikret, at bælgen bliver på sin plads, hvis pludselig luften går.
10) Som på den forreste del monteres luftslangen med fjeder og omløber, som skrues direkte på bælgens konsol.

11) Klip kun slangen med den medfølgende slangeklipper. Her monterer vi slangen direkte i fittingen, som går ind i bilen.

12) Bælgene er lavet i gummi, som har det med at tørre ind. Derfor skal de sprayes med den medfølgende silikonespray.

Montering af luftstyrring

1) Luftstyringen fylder en hel del, så derfor monteres den oftest i reservehjulsbrønden, som vi også har tænkt os.

Annonce:

3) Ventilblokkene skal monteres fast på pladen, og vi måler lige op, så de kommer til at sidde med ens afstand.

4) Med selvskærende skruer fastgøres ventilerne til pladen. Vi holder en god afstand mellem dem, så slangerne kan være der.
Kompressoren kommer med gummifødder til at absorbere rystelserne. Den monterer vi også på MDF-pladen.
6) Vi har bestilt den store 19-liters lufttank, men den findes også i 11-liter. Her gør vi den klar til montering på toppladen.

7) Alle fittings i systemet skal have gevindtætner, som medfølger i kittet. Tilfør det i rigelige mængder på gevindet.
8) I bunden af lufttanken monterer vi overtryksventilen, som sikrer, at tanken ikke eksploderer ved fejlagtigt overtryk.

9) Den store fødeslange fra kompressor til lufttank skal igennem toppladen, så her måler vi og borer et 22 mm hul.

10) Lufttanken bliver fastboltet til toppladen, så monteringen ser clean ud. Lufttanken bliver det eneste, der er synligt.
11) Der medfølger et meget udførligt ledningsdiagram, men Airride.dk kan godt lide at tegne deres egen version.

12) På bagsiden af bundpladen samles alle ledninger til ventilerne og lægges i flexslange, så de ikke kan gnaves over.
13) trykkontakt, vandudskiller og relæ til kompressoren monteres direkte i reservehjulsbrønden.
14) Til slut får hele brønden en gang lydisolerende skum, som kan købes i Biltema. Det dæmper kompressoren en hel del.

FÆRDIG! Så enkel og clean kan selve hjertet i luftundervognen se ud. Når toppladen monteres, er der ikke meget at se, men det er også hele meningen. Mange vælger også at skjule lufttanken helt, så installationen bliver fuldstændig usynlig. Men her vil vi gerne opnå en wauw-effekt.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre


Besøg vores annoncør:

Redaktionen
Redaktionen
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med over en million unikke brugere og over syv millioner sidevisninger hver måned.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også