Annonce: ForsideGuides og teknik Sådan monterer du luftundervogn 3. maj 2019 Redaktionen Montering af bagerste bælge 1) Den nederste bolt på støddæmperen løsnes, så fjederen nu er lige til at tage ud. Vær forsigtig – den kan være i spænd. 2) toppen af støddæmperen løsnes også. Den sidder med udvendige bolte, men kan på nogle biler sidde i bagagerummet. 3) Alle bolte bør du smørre ind i fedt, så de til en anden gang er langt lettere at løsne. Det er god mekaniker-stil at gøre. 4) Den originale støddæmpertop, manchet og bumpstop skal afmonteres og genbruges på den nye støddæmper. 5) For at sikre, at bilen kan blive lav nok, skal du skære stoppet ned til under halv længde. Ellers kommer det til at være i vejen. 6) Nu monteres de på den nye støddæmper ved at spænde møtrikken helt ned over støddæmperen, til den rammer et stop. 7) Støddæmperen kan nu boltes tilbage på bilen og bælgen kan sagtens monteres bagefter, da den intet fylder uden luft i. 8) Luftbælgen placeres ind over styret i både top og bund, så den er fikseret i skålene. Den er lidt slatten i den tilstand. 9) I bunden af bælgen boltes den medfølgende holder på, så du er sikret, at bælgen bliver på sin plads, hvis pludselig luften går. 10) Som på den forreste del monteres luftslangen med fjeder og omløber, som skrues direkte på bælgens konsol. 11) Klip kun slangen med den medfølgende slangeklipper. Her monterer vi slangen direkte i fittingen, som går ind i bilen. 12) Bælgene er lavet i gummi, som har det med at tørre ind. Derfor skal de sprayes med den medfølgende silikonespray. Montering af luftstyrring 1) Luftstyringen fylder en hel del, så derfor monteres den oftest i reservehjulsbrønden, som vi også har tænkt os. Annonce: 3) Ventilblokkene skal monteres fast på pladen, og vi måler lige op, så de kommer til at sidde med ens afstand. 4) Med selvskærende skruer fastgøres ventilerne til pladen. Vi holder en god afstand mellem dem, så slangerne kan være der. Kompressoren kommer med gummifødder til at absorbere rystelserne. Den monterer vi også på MDF-pladen. 6) Vi har bestilt den store 19-liters lufttank, men den findes også i 11-liter. Her gør vi den klar til montering på toppladen. 7) Alle fittings i systemet skal have gevindtætner, som medfølger i kittet. Tilfør det i rigelige mængder på gevindet. 8) I bunden af lufttanken monterer vi overtryksventilen, som sikrer, at tanken ikke eksploderer ved fejlagtigt overtryk. 9) Den store fødeslange fra kompressor til lufttank skal igennem toppladen, så her måler vi og borer et 22 mm hul. 10) Lufttanken bliver fastboltet til toppladen, så monteringen ser clean ud. Lufttanken bliver det eneste, der er synligt. 11) Der medfølger et meget udførligt ledningsdiagram, men Airride.dk kan godt lide at tegne deres egen version. 12) På bagsiden af bundpladen samles alle ledninger til ventilerne og lægges i flexslange, så de ikke kan gnaves over. 13) trykkontakt, vandudskiller og relæ til kompressoren monteres direkte i reservehjulsbrønden. 14) Til slut får hele brønden en gang lydisolerende skum, som kan købes i Biltema. Det dæmper kompressoren en hel del. FÆRDIG! Så enkel og clean kan selve hjertet i luftundervognen se ud. Når toppladen monteres, er der ikke meget at se, men det er også hele meningen. Mange vælger også at skjule lufttanken helt, så installationen bliver fuldstændig usynlig. Men her vil vi gerne opnå en wauw-effekt. Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre Besøg vores annoncør: Besøg vores annoncør: RedaktionenBoosted.dk er Danmarks største bilmedie med over en million unikke brugere og over syv millioner sidevisninger hver måned. Annonce: Nyeste artikler Nyhed Citroën C3 får 0 stjerner i berømt sikkerhedstest Fyldt med fejl – Volvo tilbagekalder helt ny bil Bilgigant i krise fyrer yderligere 5.500 ansatte Ny Porsche 911 GT3 RS har slet ingen bagrude Ford sagsøger firma fordi ny bil ser gammel ud Annonce: Motorsport Motorsport 15-årige Alba er den første dansker i F1 Academy Billet til Formel 1-løb koster over 7 millioner kroner Formel 1-kører frygter kun Kevin Magnussen Mercedes vender tilbage til Le Mans efter 25 år Annonce: Populære 112 Tre Hyundai-ansatte dræbt under miljøtest på bilfabrik Cyklister er selv skyld i hver tredje ulykke Udbrændte Tesla-batterier koster 40.000 kroner hver gang Ivans Mercedes overlevede dødelig oversvømmelse Annonce: Annonce: Flere populære artikler EU vil tvinge bilister til at skrotte ældre biler Ford afviser Tesla-rygte som “totalt falsk” Citroën C3 får 0 stjerner i berømt sikkerhedstest Annonce: Læs også XPENG G6 vinder stor pris for teknologisk innovation Kæmper for overlevelse – Volkswagens ejer taber milliarder 15-årige Alba er den første dansker i F1 Academy Lille bilmærke bygger sidste model med Audis 5-cylindre