At teste en firehjulstrækker med 1.600 hestekræfter på et rullefelt er ikke noget, man ‘bare’ lige gør.
Bugatti bygger godt nok stadig Chiron-modellen. Men alle biler er udsolgt. Dem, der er tilbage, vender kun på at blive samlet. Og for os dødelige uden millioner i banken er det sjældent med et indblik i ufatteligt rigdom på fire hjul.
Men det sker, og her er endnu et fra Bugatti. Fabrikken rullefelt kan være med helt op til 480 km/t, og selvom det er mere end Chrion er begrænset til (440 km/t), så er der enorme kræfter på spil, når det 16-cylindrede monster bliver sluppet løs.
Ved en hastighed på 420 km/t kører dækkene rundt over 50 gange i sekundet – og på det tidspunkt vil de være udsat for en påvirkning på 4.000 G. Hver af de fire dækventiler vejer ved de hastigheder 55 kilo, siger Bugatti. For at sætte det lidt i perspektiv så vejer ventilhætterne, når bilen står stille, bare to gram. To! De stropper, som holder bilen fast, skal i øvrigt kunne modstå en belastning på 24 ton.
Uden de ekstreme forholdsregler kan Bugatti ikke blive klogere på, om hver bil yder 1.618 hestekræfter og 1.600 Nm, som hvert enkelt Chiron-kunde er garanteret.