BMW har vist den nye elbil Neue Klasse som u-camoufleret koncept. Bilen skal afløse 3-Serien og får et kantet design med “hajnæse”. Prototypen har 18.000 Nm.
BMW arbejder på sin nye elbil-platform, Neue Klasse. Den nye elbil skal ses som en elektrisk arvtager til BMW 3-serien. En prototype af bilen er vist frem for kineserne. Den siges at have et moment på hele 18.000 Nm.
Fremvisningen foregik under Shanghai Auto Show. Her viste BMW bilen uden camouflage for første gang. Den udstillede model havde en speciel neonlakering.
Lakken kan “oplades” af sollys. Det giver et særligt udseende til bilen. De nye billeder giver et godt indtryk af bilens endelige design.
Den viste bil er kun en prototype. Ikke desto mindre kalder BMW bilen for den mest kraftfulde prototype, de nogensinde har bygget. Den kan ses som elbilens svar på en BMW M3.
BMW hævder, at prototypen har et moment på hele 18.000 Nm. Og selv da har tyskerne trukket den effekt, der går tabt i selve drivlinjen, fra.
BMW Neue Klasse: design og teknologi
Bilen er også den første BMW med en central computer. BMW kalder den nye computer for “glædens hjerte”. Den skal styre alle bilens funktioner fra ét og samme sted.
Man kan håbe, at systemet undgår de fejl, som andre mærker har oplevet med lignende systemer. Integrationen af så mange funktioner i én computer er kompleks. Volvo har haft udfordringer med deres centrale system. Det koster dem lige nu dyrt. Læs mere om det her.
Designet på Neue Klasse er helt nyt for BMW. Og dog. For mærket genintroducerer sin klassiske “hajnæse”. Den front var kendt fra BMW-modeller i 1960’erne, 70’erne og 80’erne.
Bilen får et væsentligt mere kantet udtryk. Det adskiller den fra nogle konkurrenter på elbilmarkedet. Mercedes’ elbiler har eksempelvis en mere afrundet og strømlinet form.
Formen på Neue Klasse er mindre udtalt strømlinet end hos visse andre elbiler. BMW vælger tydeligvis et mere markant og genkendeligt designsprog. Det bliver interessant at se den endelige produktionsversion.
Produktion og fremtiden for BMW Neue Klasse
Produktionen af de første elbiler baseret på Neue Klasse begynder snart. Faktisk sker det allerede i slutningen af 2025 på BMW’s fabrik i Ungarn.
Fabrikken ligger i byen Debrecen. Det er en nyopført fabrik, der er dedikeret til den nye platform. Neue Klasse repræsenterer en meget vigtig fremtid for BMW’s elektriske strategi.
Den nye platform skal danne grundlag for flere kommende elbiler fra mærket. BMW investerer store summer i overgangen til elektrificering, men nægter samtidig at lægge forbrændingsmotoren på hylden.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk