I dag samler Tesla stort set alle funktioner i bilens infotainmentskærm. Men det er faktisk muligt at få bilen i gear, hvis skærmen dør.
Det er måske lidt søgt at tale om gearskift i en elbil. Fordi sådan en har enormt vis kun et fremadgående gear, frigearet og bakgear. Men hvad nu hvis skærmen går i sort?
Hvis den store touchskærm i midten af kabinen ikke reagerer, vil de fleste tro, at det er umuligt at komme videre. Men nej – i hvert fald ikke i den nyeste Model 3.
For Tesla ved godt, at skærmen risikerer at gå ned. Af samme grund dukker gearvælgeren op over dig. Ja, det er faktisk tilfældet.
“I situationer hvor touchskærmen ikke er tilgængelig (for eksempel på grund af et teknisk problem), eller hvis Model 3 er i Valet-tilstand eller Transporttilstand, aktiveres køretilstandsvælgeren på loftkonsollen automatisk, og det er ikke nødvendigt at trykke på den,” oplyser Tesla i Danmark.
LÆS OGSÅ: Citroën C3 får 0 stjerner i berømt sikkerhedstest
Der er også en betafunktion kaldet ‘Automatisk skift fra position P’, hvor din Tesla selv vælger D eller R. Som bilist kan du til hver en tid dog gribe ind og annullere bilens valg af gear.
Det kan du fortælle din synsmand, første gang din Tesla Model 3 skal til syn. Til den tid kan du så håbe, at Tesla har fået bedre styr på teknikken i modellen.
De seneste tal fra tyske Tüv viser nemlig, at Tesla Model 3 er den bil, der oftest dumper det periodiske syn. Forklaringen, siger tyskerne, er en blanding af Teslas egen servicepolitik og ejernes ligegyldighed over for bilen.
På den anden side er det nu andet år i træk, at Tesla Model 3 er den værste bil, der triller gennem synshallerne. Læs mere om det her.
Apropos tyske tilstande halter salget på Europas største bilmarked gevaldigt for Tesla. Faktisk så meget, at bilmærket nu sætter prisen på Danmarks mest populære bil, Model Y, gevaldigt ned for at lokke kunderne til.