Annonce:

Guide: Sådan skifter du selv bremsevæsken

De færreste skænker den lille beholder en tanke, men bremsevæsken er vigtigere, end du tror.

Når du selv laver service og reparationer på bilen, husker du så også at tage bremse-væsken med? Det er de færreste, der kigger i den lille beholder helt ovre bag motoren. Men bremsevæskens kogepunkt er altså altafgørende for, om bilens bremser virker, når du for alvor skal bruge dem.

Når bremsevæske bliver over to år gammel, kan den have optaget så meget fugtighed, at væskens kogepunkt ligger langt under de 230 grader, som en normal DOT4-bremsevæske har.

Det vil resultere i kogende bremsevæske under hårde opbremsninger, hvilket giver en stenhård bremsepedal og absolut ingen bremsevirk- ning. Det er vi helt sikre på, at du ikke har lyst til at prøve. Derfor giver vi dig her en komplet guide til, hvordan du sagtens selv kan skiftes bremsevæske til næste service.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

HVORFOR UDSKIFTNING?
Bremsevæske har en evne til at absorbere fugtighed fra den atmosfæriske luft, og det nedsætter væskens kogepunkt. Når der efter en tid er en for stor mængde vand i bremsvæsken, vil den kunne bringes i kog under opbremsninger, og så forsvinder bremsekraften fuldstændig. Derfor bør du som hovedregel skifte væsken hvert andet år.

TIDSFORBRUG
Afhængig af bilmodel og alder tager det cirka fra 30 minutter til to timer

SVÆRHEDSGRAD (4/10)
Du behøver ingen mekanisk uddan-nelse for at skifte din bremsevæske selv. Følg vores guide meget nøje, så kan du sagtens klare det selv.


VÆRKTØJ OG DELE

Vi har brugt en bremseudlufter til 699 kr. og en væske-tester til 79 kr. Derudover en liter bremsevæske til 79,95 kr. Alt er fra Thansen.dk. Udover det kræves der kun almindeligt håndværktøj.

SÅDAN GØR DU TRIN FOR TRIN

Beholderen til bremsevæske sidder som regel på bremseforstærkeren, som er lokaliseret på bilens torpedovæg. Skru låget af, og træk det lige op, så måleren ikke knækker.

Annoncer:
Responsiv Iframe

 

Bremsevæksen er normalt klar og lys i farven, men her ser du en gammel væske, som har optaget en masse fugt. Det kan ofte ses på farven, der bliver en del mørkere.

 

Besøg vores annoncør:

Alligevel tester vi lige væsken med en elektrisk bremsevæske-tester, som kan indikere, om væsken er dårlig. Denne version er til hobbyværkstedet, men giver da et lille prej.

 

Den var god nok, altså at væsken var alt for dårlig. Vi kobler derfor luftslangen på vores bremseudlufter og stikker slangen ned i bremse- væsken i beholderen.

 

Bremseudlufteren er lavet til at suge bremsevæske ud af systemet og kan tømme beholderen på kort tid. Så slipper du for at suge gammel væske ud igennem systemet.

 

Påfyld ny bremsevæske i beholderen. De nyeste biler bruger DOT4-væske, da det egner sig bedst til dagligt brug. Fyld bare helt op til kanten, vi skal suge det ud i systemet alligevel

 

Nu er forarbejdet gjort, så det er tid til at skrue alle hjulene af. Hvis du har en luftnøgle som her, er det klart lettest, ellers må du gøre det med en hjulnøgle og håndkraft.

 

Udluftningsskruerne kan være enormt medtagede, da de sidder direkte i skidt og snavs altid. Rens dem grundigt, inden du begynder at forsøge på at løsne dem.

 

Det betaler sig sig virkelig at ofte lidt tid på de fire udluftningsskruer, for knækker du en, bliver det både dyrt og besværligt. Sprøjt en god rustløsner på, og lad det trænge ind.

 

Find den rette nøgle og forsøg så roligt at løsne skruen. Hvis du har en, som sidder uhjælpeligt fast, så kan du med fordel give den en omgang varme. Her var det ikke nødvendigt.

 

Åben skruen og sug så væske ud i beholde-ren, indtil du kan se, at den lyse væske er kommet helt ud i slangen. Start ved det hjul, som er længst fra bremseforstærkeren, her højre bag.

 

Fortsæt rundt til alle hjul, indtil du slutter nede ved hjulet tættest på bremseforstærkeren. Du skal huske at fylde væske på beholderen løbende, ellers suger du den tør.

 

Til slut påfylder du bremsevæske til maksimumstregen på beholderen og skruer låget tilbage på plads. Sørg for at sensoren til at måle væskestand kan arbejde uhindret.

 


Skru hjulene på og spænd dem alle med momentnøglen, hvis du har sådan en. Det optimale er at spænde hjulene med cirka 120 Nm, som omregnet er 12 kg.

 

Inden du kører, tramper du hårdt på bremsepedalen nogle gange, indtil den føles dejlig hård. Hvis du er i det mindste i tvivl, skal du suge hele turen én gang til.

 

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også