De færreste skænker den lille beholder en tanke, men bremsevæsken er vigtigere, end du tror.
Når du selv laver service og reparationer på bilen, husker du så også at tage bremse-væsken med? Det er de færreste, der kigger i den lille beholder helt ovre bag motoren. Men bremsevæskens kogepunkt er altså altafgørende for, om bilens bremser virker, når du for alvor skal bruge dem.
Når bremsevæske bliver over to år gammel, kan den have optaget så meget fugtighed, at væskens kogepunkt ligger langt under de 230 grader, som en normal DOT4-bremsevæske har.
Det vil resultere i kogende bremsevæske under hårde opbremsninger, hvilket giver en stenhård bremsepedal og absolut ingen bremsevirk- ning. Det er vi helt sikre på, at du ikke har lyst til at prøve. Derfor giver vi dig her en komplet guide til, hvordan du sagtens selv kan skiftes bremsevæske til næste service.
HVORFOR UDSKIFTNING?
Bremsevæske har en evne til at absorbere fugtighed fra den atmosfæriske luft, og det nedsætter væskens kogepunkt. Når der efter en tid er en for stor mængde vand i bremsvæsken, vil den kunne bringes i kog under opbremsninger, og så forsvinder bremsekraften fuldstændig. Derfor bør du som hovedregel skifte væsken hvert andet år.
TIDSFORBRUG
Afhængig af bilmodel og alder tager det cirka fra 30 minutter til to timer
SVÆRHEDSGRAD (4/10)
Du behøver ingen mekanisk uddan-nelse for at skifte din bremsevæske selv. Følg vores guide meget nøje, så kan du sagtens klare det selv.
VÆRKTØJ OG DELE
Vi har brugt en bremseudlufter til 699 kr. og en væske-tester til 79 kr. Derudover en liter bremsevæske til 79,95 kr. Alt er fra Thansen.dk. Udover det kræves der kun almindeligt håndværktøj.
SÅDAN GØR DU TRIN FOR TRIN
Beholderen til bremsevæske sidder som regel på bremseforstærkeren, som er lokaliseret på bilens torpedovæg. Skru låget af, og træk det lige op, så måleren ikke knækker.
Den var god nok, altså at væsken var alt for dårlig. Vi kobler derfor luftslangen på vores bremseudlufter og stikker slangen ned i bremse- væsken i beholderen.
Påfyld ny bremsevæske i beholderen. De nyeste biler bruger DOT4-væske, da det egner sig bedst til dagligt brug. Fyld bare helt op til kanten, vi skal suge det ud i systemet alligevel
Udluftningsskruerne kan være enormt medtagede, da de sidder direkte i skidt og snavs altid. Rens dem grundigt, inden du begynder at forsøge på at løsne dem.
Find den rette nøgle og forsøg så roligt at løsne skruen. Hvis du har en, som sidder uhjælpeligt fast, så kan du med fordel give den en omgang varme. Her var det ikke nødvendigt.
Til slut påfylder du bremsevæske til maksimumstregen på beholderen og skruer låget tilbage på plads. Sørg for at sensoren til at måle væskestand kan arbejde uhindret.
Skru hjulene på og spænd dem alle med momentnøglen, hvis du har sådan en. Det optimale er at spænde hjulene med cirka 120 Nm, som omregnet er 12 kg.