En flad femmer på at du ikke kan gætte præcist hvordan. I hvert fald ikke før du har læst med her.
Kig en gang på Ferraris seneste bil i Icona-serien. Meget skal være galt, hvis man ikke synes, at Daytona SP3 er en smuk bil. Men går vi mere i detaljerne med bilen, peger Daytonaen også i den retning, som Ferrari er på ned ad. I hvert fald designmæssigt.
Endnu tyderligere bliver det, når man kaster et blik på i Ferraris seneste patentansøgning. Den afslører nemlig, at italianerne vil genopfinde vinduesviskeren. Hvilket måske lyder lidt skørt, men den er god nok.
Konkret har folkene fra Maranello afleveret tegninger af en teknologi, hvor der i hjørnerne af forruden er mindst én dyse, som kan udsende en strøm af komprimeret luft. Alt sammen for at fjerne vand fra et større område af ruden, end det viskerbladene kan. På den måde, siger Ferrari, kan man tilmed gøre selve viskerarmen mindre. Både hvis bilen har én eller to arme til den slags.
Ikke de eneste, der vil ‘se bedre’
Det ‘trick’ vil ikke bare gøre kommende Ferrarier kønnere at se på. De vil aerodynamisk også være bedre stillet end noget andet, som fabrikken i Maranello producerer til gadebrug i øjeblikket. Samtidig antydes det i patentdokumenterne, at Ferrari med teknologien både vil kunne sende varm og kold luft ud af dyserne.
Nu er det der med patenter på teknologi langt fra noget nyt. Hellere ikke når vi er nede i noget så småt som vinduesviskere på biler. Sidste år fik Tesla patent på en laserteknologi til præcis det samme.