Kobolt er elbilernes dårlige samvittighed, og både forskere og bilproducenter har sat jagten ind på koboltfri batterier.
Antallet af elbiler på verdens veje eksploderer, men de fleste kører rundt med et miljøproblem i maven. Råstoffet kobolt indgår i langt de fleste elbilsbatterier, og det er problematisk af flere årsager. Derfor har både forskere og bilproducenter sat jagten ind på at finde alternative, koboltfri batterier.
Det skriver Videnskab.dk, som Bil Magasinet citerer.
Der er flere årsager til, at bilproducenterne gerne vil væk fra koboltbatterier. Kobolt er både giftigt og dyrt, men det største problem er nok, at omkring 60 pct. af verdens kobolt udvindes i miner i DR Congo, som er blevet forbundet med børnearbejde.
Kobolt er en torn i øjet
– Nu hvor virksomhederne især begynder at gå op i at have en grøn profil, så er kobolt lidt en torn i øjet, siger Dorthe Bomholdt Ravnsbæk, der er professor på Institut for Kemi ved Aarhus Universitet og forsker i genopladelige batterier til Videnskab.dk.
Hun forsker i at udskifte kobolten i batterierne med andre råstoffer, f.eks. metallet natrium, som er meget let tilgængeligt. Udfordringen er, at batterier uden kobolt ikke kan have samme energitæthed og dermed ikke kan give samme rækkevidde som de batterier, vi har i dag.
Kobolt bruges desuden i elektronik som computere og smartphones samt i stålindustrien.
Både Tesla og danske Haldor-Topsøe arbejder på at udvikle batterier med lidt eller intet kobolt.
– Det går stærkt lige nu med at få kommercialiseret nye batteriteknologier, for eksempel natrium-ion batterier, og der kommer vi i de næste år til at se et nyt marked, der blomstrer op, siger Dorthe Bomholdt Ravnsbæk.