Regeringen vil ikke fastfryse registreringsafgiften for elbiler i 2021. Dermed undermineres salget af elbiler totalt.
Registreringsafgiften for elbiler stiger fra 20 til 65 procent næste år. Tilsvarende vil bundfradraget, der sikrer at elbiler under 400.000 kr. ikke betaler registreringsafgift, også blive afskaffet, så registreringsafgiften på elbiler under 400.000 kr. nu vil gå fra 0 til 65 procent efter nytår.
AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg er stærkt kritisk over for regeringens manglende ambitioner på det grønne område. Salget af elbiler vil gå i stå i kølvandet på finanslovsforslaget.
LÆS OGSÅ…: Om den luftlave konge-Golf fra Sakskøbing
”Det flotte salg af elbiler hver måned kan kun lade sig gøre pga. den lave registreringsafgift. Elbilerne er dyrere at producere end benzin- og dieselbiler. Det er derfor helt nødvendigt at de ikke bliver pålagt den høje registreringsafgift. Hvis regeringens finanslovsforslag gennemføres, vil salget bremse kraftigt op. I dag er vi trådt et langt skridt væk fra den grønne omstilling”, siger Gitte Seeberg.
Regeringen vil heller ikke forlænge den grønne firmabilsbeskatning, der er en hjørnesten for at skabe det marked af brugte elbiler, der stort set ikke eksisterer i dag. Det er et kritisk punkt for udbredelsen af elbiler.
LÆS OGSÅ: Johan har lagt en BMW V10-motor i sin lille Lotus
”Elbiler har brug for politisk starthjælp i de kommende år, før flertallet af danskerne er villige til at betale regningen for en grøn bil. Når regeringen både vil hæve registreringsafgiften og afskaffer den grønne firmabilsbeskatning, vil det betyde langt færre elbiler på de danske veje. Til gengæld er det positivt, at regeringen foreslår at forlænge afgiftsfritagelsen af strøm til elbiler”, siger Gitte Seeberg.