Den administerende direktør har sagt, at man i 2025 vil kunne se et helt nyt bilmærke på de europæiske veje. Nio klarer sig omvendt ikke for godt i forvejen.
Kina-mærket Nio har ikke kunnet fange danskernes interesse. Mellem 1. januar og 30. november solgte importøren bare 38 biler herhjemme.
Nu håber Nios øverste direktør, Lihong Qin, at kunne overbevise europæerne på en anden måde. Nærmere bestemt med bilmærket Firefly.
Lihong Qin ville i forbindelse med udmeldingen ikke gå i ret mange detaljer. Heller ikke når det kommer til prisen. Men det ligger fast, at Firefly er billigere end Nio, som i Danmark koster fra 423.000 kroner.
Det skriver Reuters.
LÆS OGSÅ: Endnu et bilmærke fyrer alle forhandlere i Danmark
Lihong Qin ville dog gerne fortælle, at kineserne satser på en lancering i Europa i 2025. Men Firefly er ikke de eneste kinesere, som er interesseret i dette marked.
I takt med at elbil-efterspørgslen bremser op på det kinesiske marked, forsøger mange af landets bilmærker at udnytte, at de har billigere biler at tilbyde end det gennemsnitlige europæiske mærke har.
EU forsøger dog også at reagere på de billige kinabiler. Eksempelvis mener EU-kommissionens formand Ursula von der Leyen, at kinabilerne er for billige, når de sælges i Europa.
Derfor har EU nu iværksat en undersøgelse, der skal afdække, om kineserne uddeler ulovlig statsstøtte til landets bilindustri. Noget der har vakt dikaturets vrede.