DS, der er et udbrydermærke fra franske Citroën, dropper nu at bygge SUV’er. De passer ikke ind længere, siger designchefen.
Herhjemme er der blevet indregistreret færre DS-biler end Fisker Ocean i løbet af 2024. Billedet er ikke meget anderledes internationalt.
Så nu forsøger Stellantis-mærket sig med et kontroversielt træk – nemlig at smide det helt store hit i bilindustrien, SUV’erne, på porten. Det fortæller designchef Thierry Métroz i et interview med Top Gear.
Designchefen er udmærket klar over, at han arbejder for et mærke, som kæmper for overhovedet at slå sig fast i premiumsegmentet. Også selvom Métroz kalder DS for ‘bilmærkernes Louis Vuitton’.
– Ikke flere SUV’er. De er ikke det bedste udtryk for fransk elegance, siger Métroz til
Top Gear.
Noget andet er, at DS vil genoplive bilen, mærket er opkaldt efter – Citroën DS. DS er i øvrigt en sammentrækning af det franske ord for gudinde, Déesse. Så ved du det.
LÆS OGSÅ: Bilist vandt retssag – nu skylder han BMW 75.000 kr.
Nå, men tilbage til bilen. Citroën DS var et kæmpe hit, da bilmærket præsenterede den på biludstillingen i Paris helt tilbage i 1955. Så nu vil DS, altså bilmærket, tilbage til dengang. Altså designmæssigt. Arbejdet med en prototype er allerede i gang, siger Thierry Métroz.
– Det, jeg vil have, er et link til den originale DS. Men det skal være på en måde, så det er muligt at gå videre til en anden silhuet, eller biler i en anden størrelse, så det fungerer for et helt produktsortiment.
– Jeg taler om en superlav, elegant silhuet. Og vi har en løsning, siger designeren.
Konceptbilen er netop blevet præsenteret for offentligheden, og konceptet “SM” er faktisk allerede blevet godkendt af cheferne i Frankrig. Det samme er et kommende “DS”-koncept.
Men det bliver dog ikke så fjollet, at den nye DS får navnet DS DS. Det er om muligt endnu dummere end Ferrari LaFerrari.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!