I Norge skal der betales en særlig bødeafgift, der skal betales, når biler udleder en vis mængde CO2 pr. kilometer. Grænsen bliver ganske enkelt lavere.
Fra begyndelsen af det nye år vil Norge hæve en særlig bødeafgift på benzin- og dieselbiler. Det sker som led i en justering af landets bilafgifter, hvor der blandt andet indføres en lavere grænse for CO2-udledning, før der pålægges et engangsgebyr.
Hidtil har grænsen været 70 gram CO2 per kilometer. Men fra næste år sænkes den til 60 gram. Og det rammer stort set alle biler med forbrændingsmotor
Ændringerne rammer især biler med en højere CO2-udledning herunder benzin- og dieselbiler samt plug-in hybrider.
Ifølge beregninger fra Oplysningsrådet for Veitrafiken, OFV, vil for eksempel modeller som BMW 330e og Toyota RAV4 stå over for en stigning i afgifter på op mod 32.000 danske kroner. For MG HS kan stigningen nå op på næsten 40.000 danske kroner.
Samtidig vil nogle af de eksisterende gebyrer blive reguleret i forhold til inflationen, hvilket vil føre til yderligere omkostninger for bilejere.
Desuden forhøjes CO2-afgiften på som benzin og diesel som brændstof. Det betyder helt konkret, at det bliver dyrere at tanke. Uanset om bilen er ny eller ej.
Norge har længe arbejdet på at reducere udledningen fra transportsektoren og har ved flere lejligheder justeret afgiftssystemet for at holde hånden under elbiler og andre lavemissionskøretøjer.
De nye afgifter skal ses som en fortsættelse af denne strategi og er samtidig en del af landets overordnede klimamål. Norge skal dog spørge om lov for at give elbiler en særlig fordel. Læs mere om det her.
Med de kommende ændringer bliver det endnu dyrere at købe og eje traditionelle benzin- og dieselbiler i Norge. Dette kan forventes at påvirke forbrugernes valg og skubbe flere over mod elbiler og andre alternativer til forbrændingsmotoren.
Oplysninger fra OFV skal dog tages med et gran salt. Tidligere i år måtte foreningen trække tal, der påstod, at elbilen havde overhalvet benzinbilen i Norge, tilbage.