Den første januar 2025 forsvandt den såkaldte taxilov fra en række danske småøer. Målet er, at flere frivilligt skal bruge deres biler til at samle andre op.
Taxiloven er blevet ophævet på 11 danske øer. Fra den 1. januar 2025 er yderligere tre øer blevet en del af en ordning, der giver mulighed for at tilbyde persontransport mod betaling uden at skulle opfylde kravene i den almindelige taxilovgivning.
Ændringen gælder små ikke brofaste øer, og Bornholm er undtaget. Det skriver Transportministeriet i dag i en pressemeddelelse.
Agersø, Avernakø og Lyø er de seneste til at blive omfattet af ordningen. På disse øer kan enhver nu opsætte et skilt og tilbyde kørsel mod betaling uden at være underlagt krav som taxameter, sædeføler og andre regler fra taxiloven.
Ordningen, der trådte i kraft den 1. januar 2024, giver kommuner mulighed for at søge om fritagelse fra taxiloven for ikke bro- eller landfaste øer mindre end Bornholm.
Ansøgninger behandles løbende, og de første fritagelser trådte i kraft den 1. juli 2024. Listen over de 11 øer, der nu er omfattet, er som følger:
- Bågø (1. juli 2024)
- Endelave (1. juli 2024)
- Hjarnø (1. juli 2024)
- Orø (1. juli 2024)
- Fur (1. oktober 2024)
- Nekselø (1. oktober 2024)
- Omø (1. oktober 2024)
- Sejerø (1. oktober 2024)
- Agersø (1. januar 2025)
- Avernakø (1. januar 2025)
- Lyø (1. januar 2025)
Formålet med undtagelsen fra taxiloven er at styrke mobiliteten på de små øer og give lokalsamfundene bedre muligheder for at organisere deres transportbehov.
Transportminister Thomas Danielsen udtaler, at han forventer, at flere øer vil søge om at blive omfattet af ordningen i fremtiden.
– Muligheden for at blive undtaget taxiloven er blevet taget godt imod i mange øsamfund, og jeg er sikker på, at flere kommer til i det nye år.
– Målet er at sikre mest mulig mobilitet. Nu sætter vi endnu flere øer fri fra lovgivning til at indrette de lokale transporttilbud, de ønsker. Det glæder mig naturligvis.
Initiativet giver øerne frihed til selv at tilpasse transporttilbuddene til de lokale behov uden at skulle leve op til de almindelige regler for taxikørsel. Ansøgninger til ordningen vil fortsat kunne indsendes af kommunerne og behandles løbende.
Bemærk: Artiklen er baseret på en pressemeddelelse. Har du kommentarer til indholdet, bedes du kontakte den pågældende afsender.