Elektriske veje er en rigtig god idé, siger folkene bag. Alligevel er sådan en vej i den svenske by Lund netop blevet destrueret igen.
I 2020 blev der bygget en elektrisk vej i den svenske by Lund. Målet var at teste, om det overhovedet gav mening at lade ‘på vejen’.
Og det har ifølge Elonroad, virksomheden som fik vejen anlagt, vist at være en stor gevinst. Især efter at strømskinnen blev fræset ned i asfalten.
– Den største lære fra projektet er, at el-veje er en rigtig god idé. Den sociale gevinst kan være enorm, siger Per Löfberg, projektleder hos Elonroad, Lunda-virksomheden, der står bag teknologien til Dagens Industri.
Alligevel er vejen for nylig blevet revet op. Dog mener folkene bag at have lært meget af de små 5 års testarbejder og data indsamlet fra de kørte kilometer på vejene, som altså ikke findes længere.
LÆS OGSÅ: Nu tager BMW 1.000 kroner for ét stykke papir
– En af fordelene ved elektriske veje er, at man kan reducere batteristørrelserne i køretøjer ganske radikalt med mellem 50 og 80 procent, siger Per Löfberg.
Omvendt sker der ikke mere med elektriske veje lige foreløbig. I hvert fald ikke i Sverige. Ordningen er simpelthen for dyr i forhold til udbyttet.
Derfor blev et udbud på en permanent elektrisk vej til opladning af elbiler også bremset. Det skete allerede i september sidste år. Men det er altså først nu, at det sidste af de første testkilometer strømførende asfalt er fortid.
I det hele taget er udviklingen af elbiler og alt omkring dem en rasende dyr forretning. Ford taber eksempelvis 1 million kroner på hver eneste elbil, mærket bygger. Men det står faktisk værre til flere steder.
Lucid Motors og Rivian kæmper mod endnu vildere tab på hver eneste bil, mærkerne bygger. Og pengene bliver bare ved med at fosse ud af firmaets kasser. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!