Sveriges svar på Trafikstyrelsen – Trafiverket – har allerede lukket det, der skulle have været landets første permanente ‘elvej’. Nu stoppes projektet helt.
Sverige dropper planerne om at etablere permanente elveje til elbiler. Årsagen er simpelthen, at det ikke længere kan betale sig. Den rivende udvikling inden for batteriteknologi har gjort elvejene overflødige.
For år tilbage var der stor interesse for elveje, og der var planer om at anlægge 100 kilometer ‘elektrisk’ vej, der primært skulle bygge for og bruges af batteridrevne lastbiler. Men nu anbefaler Trafikverket at stoppe udbygningen.
– Med nutidens forhold er det ikke økonomisk rentabelt at bygge el-veje i Sverige, så vi anbefaler derfor, at man ikke gør det, ganske enkelt, siger Kenneth Natanaelsson, strategisk planlægger i det svenske Trafikverket, til Sveriges Radio.
Et eksempel på den ændrede situation er projektet på E20 uden for Örebro. Her skulle Sveriges første permanente elvej have været anlagt. Men projektet blev stoppet sidste år på grund af de høje omkostninger.
– Det, vi har set i projektet indtil videre, er, at det budget, vi havde, ikke er nok til at gennemføre projektet i det omfang, vi ønskede, oplyser Trafikverket i en kommentar.
LÆS OGSÅ: Regeringen hæver afgiften på diesel og benzin igen
Fremtiden for elveje i Sverige er nu usikker. Den teknologiske udvikling har gjort, at behovet for vejtypen er faldet markant, og de økonomiske argumenter for at bygge vejene er svækket.
Samtidig går udviklingen ikke kun i retningen af elektrisk drift. I hvert fald ikke blandt lastbilproducenterne. Volvo har netop meldt ud, at man nu fylder syntetisk diesel – det såkaldte HVO100 på alle nye lastbiler på alle markeder.
Hos Toyota forsøger man sig med brint til den tunge transport. Og det samme gør svenskerne faktisk. Begge bilfabrikker eksperimenterer endda med brint der forbrændes direkte i konventionelle forbrændingsmotorer.
Omvendt mener kritikerne ikke, at brint hverken til tung transport eller til personbiler giver nogen mening. Volkswagen nægter eksempelvis at røre ved teknologien.
– Brint er ikke noget for os. Brint handler om ren fysik og så er det dyrt. Det er heller ikke konkurrencedygtigt og især ikke i personbiler, sagde mærkets direktør Thomas Schäfer allerede sidste år.