Ford har længe holdt fast i, at mærkets forhandlere skal betale voldsomt mange penge for overhovedet at få lov til at sælge elbiler. Men det er nu fortid.
Nogle bilmærker fortryder målet om kun at bygge elbiler. Andre at de ville tvinge bilisterne til at betale for funktioner som sædevarme.
Og så er der Ford. Mærket fortryder nu hele sin politik om elbiler, som tvang mærkets forhandlere til at betale massive summer for overhovedet at få lov til at sælge elbiler.
Det skriver CNBC.
Det er mindre end to år siden, at Ford begyndte at forlange, at særlige forhandlere i USA skulle betale op mod 1 million dollar i gebyr for at få uddannet de ansatte i ‘Fords elbiler’ og andet udstyr til forretningen.
LÆS OGSÅ: Disse nye biler er der næsten ingen som gider i Danmark
Men det er slut. Det bekræfter mærkets vicedirektør Marin Gjaja. Dermed vil Ford-forhandlere ikke længere blive tvunget til at betale for overhovedet at sælge elbiler. “Elbil-certificeringen” har ellers kostet dem mellem 500.000 og en million dollar at opnå.
Men først begyndte forhandlerne at klage over den meget dyre post, siden begyndte mærkets eget elbil-salg at falde, og nu har Ford helt fortrudt strategien med elbiler. Bl.a. i Europa. Læs mere om det her.
Ford, der i øvrigt taber 1 million kroner på hver eneste elbil, mærket sælger, siger ikke noget om, hvorvidt forhandlere, der har betalt de uhyrlige summer, nu får pengene tilbage. De har nemlig købt sig til noget, der ikke længere findes.
Det var dog allerede i slutningen af maj måned, at de første medier kunne fortælle, at Ford gjorde klar til at droppe det vanvittige krav. Omvendt skulle vi helt hen i midten af juni, før mærket endelig gav op.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!