Højesteret inddrages nu i en sag beslaglagt bil, som både by- og landsretten ellers har sagt god for beslaglæggelsen af.
I begyndelsen af oktober kunne vi her på Boosted fortælle, at et leasingselskab havde søgt Højesteret om at få ophævet konfiskationen af en Volvo V60, som selskabet ejer.
Noget som både by- og landsret ellers har sagt god for. Men nu er det besluttet, at Højesteret skal se på sagen. Det skriver Børsen.
Det er særligt brancheorganisationen Finans & Leasing, som længe har været skeptiske overfor konsekvenserne af loven om vanvidsbilisme. Derfor ser man nu frem til, at Højesteret skal vurdere en konkret sag.
Siden 31. marts i år har politiet nemlig måttet beslaglægge biler, som ordensmagten skyder har været brugt til vanvidskørsel. Det er tilmed op til den enkelte betjent, at vurdere om bilen kan beslaglægges – det første skridt i retning af statslig konfiskation af et køretøj.
I strid med menneskerettighederne?
Helt konkret drejer sagen sag om, at en mand i 50’erne har kørt mindst 103 km/t i en 50-zone. Manden har siden forklaret, at han troede, han kørte i en 80-zone. Bilen blev beslaglagt på stedet, også selvom det ikke er manden, der ejer bilen.
Den ejes nemlig af leasingselskabet, og det var mandens kone der havde råderetten over bilen. Beslaglæggelsen af Volvo’en var en af de første sager af sin art, efter politikerne strammede loven i marts.
Brancheorganisationen håber, at Højesteret nu vil vurdere, om beslaglæggelsen af Volvo’en er i strid med menneskerettighederne.
– Vi sætter vores lid til, at Højesteret følger vores anmodning om at inddrage en forelæggelse af lovens forenelighed med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, Christian Brandt, der er adm. direktør i Finans & Leasing, ifølge mobilitywatch.dk.
Tal fra Rigspolitiet viser, at der pr. 1. oktober er beslaglagt 510 biler i sager om vanvidskørsel.