Benzinbilens andel af et presset norsk marked for nye biler nærmer sig nul. Lige nu er markedsandelen nede på 0,43 procent.
Det er mere end 30 år siden, det sidst er gået så dårligt for salget af nye biler i Norge. I hvert fald når man ser på, hvordan det går lige nu.
Især er helt nye benzinbiler presset. Og selvom de ikke bliver forbudt i Norge fra 1. januar 2025, noget landets regering ellers havde som målsætning, nærmer salget sig 0.
Lige nu sidder benzinbilerne på bare 0,43 procent af det norske marked. Indtil nu er der i august måned indregistreret bare 23 benzinbiler i Norge. Det tal var 80 biler for bare et år siden.
Det skriver Motor.no.
LÆS OGSÅ: Ny regel kan få Tesla til at sætte prisen ned i Danmark
Men generelt er bilsalget i Norge fortsat på vej ned. Faktisk er det kun i Danmark, at det nordiske nybilssalg går frem.
I Norge sidder elbilerne nu på 92,4 procent af markedet. Og det selvom elbilerne mister flere og flere af de fordele, der ellers skulle holde hånden under salget af dem. Læs mere om det her.
Til forskel fra Danmark, hvor der lige nu ikke findes mere populær bil end Volkswagen ID.4, er det som så ofte før Tesla Model Y, der dominerer på de norske veje.
Blandt de 23 biler, som nordmændene indtil videre har købt i august, som i øvrigt snart er slut, er 3 Suzuki Swift, en Lamborghini Urus og en Mercedes G-klasse.
Ser man på året 2024 fra 1. januar til nu, er benzinbilernes andel af bilmarkedet en smule bedre. Men faktisk kun meget lidt. De nye benzinbiler udgør med 701 indregistreringer bare 0,96 procent af bilparken i Norge.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!