I Danmark er salget faldet med 100 procent, mens Toyota i USA prøver at redde brintbilens ære med gratis brændstof.
Herhjemme blev de sidste brintstationer taget ud af drift sidste år. Og i USA er salget dykket med hele 91 procent. I Danmark er tallet 100 procent.
Det salg, der lige ved og næsten er gået i stå i USA, blev ‘båret’ frem af bare 99 nye indregisteringer af brintbiler i USA i andet kvartal af 2024.
I Danmark, hvor Toyota heller ikke har stoppet salget af brintbilen Mirai, er det ikke solgt en eneste brintbil i det første halvår af 2024. Det skal sammenlignes med hele 2023, hvor der kom bare én Mirai på gaden. Før det – i 2022 – blev det til sølle seks biler.
Det skriver Autodrive.
LÆS OGSÅ: Bilmærke forhandler med Kevin Magnussens Formel 1-hold
På den anden side af Atlanten blev der solgt 73 Toyota Mirai og 26 Hyundai Nexo. En bil som faktisk er opkaldt efter Nexø på Bornholm, men som den danske importør trak ud af modelprogrammet, da brintstationerne forsvandt helt Danmark.
Hos Toyota forsøger man ihærdigt at redde noget af brintbilens ære ved – i hvert fald i USA – at tilbyde kunderne gigantiske rabatter og gratis brændstof. Alligevel er mærket så sent som i april måned blevet sagsøgt at vrede bilister i netop brintbiler. Læs mere om det her.
Omvendt har japanerne ikke tænkt sig at opgive idéen om brint. Der er både brændselsceller og biler, hvis forbrændingsmotorer kører på brint, under udvikling.
Hos Toyota-toppen forsvarer man sig med, at der ikke er råstoffer nok i denne verden, hvis alle skal køre i elbiler.
– Materialer til batterier og vedvarende opladningsinfrastruktur vil i sidste ende være tilgængelige i stort omfang.
– Men det vil tage årtier at skalere op for mineralerne (til batterierne, red.) og infrastrukturen, siger Gill Pratt, der er øverstansvarlige for Toyotas forskningsafdeling, til Bloomberg.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her