På Europas absolut største bilmarked bløder elbilerne fortsat, efter at Tysklands regering øjeblikkeligt skrottede støtten til nye elbiler tilbage i december sidste år.
Salget af elbiler bløder i Tyskland. Efter landets regering øjeblikkeligt fjernede al støtte til nye elbiler for at lappe huller i den offentlige økonomi, faldt salget af denne biltypen hastigt.
Ved udgangen af januar var salget faldet med 55 procent alene i forhold til måneden før. Og den tendens tog tyskerne med sig ind i februar, hvor salget faldt med 15,4 procent.
Og det ser ikke bedre ud, når man fremskriver til 2024. Faktisk forventer The German Association of Motor Vehicle Manufacturers, at tyskerne samlet set vil købe 14 procent færre elbiler sammenlignet med 2023.
Det skriver Ecomento.de.
LÆS OGSÅ: Nissan fjerner en række funktioner i danske elbiler
Omvendt forventer sammenslutningen af tyske bilmærker, at produktionen af elbiler i Tyskland stiger med 19 procent i år. To tal, der hænger dårligt sammen.
Bilmærkerne i Tyskland forventes da heller ikke at kunne sælge mere end 451.000 nye elbiler til landets bilister. Dette tal skal ses i forhold til de 524.000 nye elbiler, der fik tyske nummerplader sidste år.
Hos Volkswagen-gruppen måtte man notere sig et samlet fald i salget på hele 29 procent. Koncernen sidder nu ‘kun’ på 23,9 procent af markedet.
Men den tidligere højdespringer Tesla må nøjes med 22 procent af markedet. Dette er bl.a. fordi tyskerne efter afgiftsrabatten blev skrottet nu køber mere end dobbelt så mange hybridbiler som rene elbiler.
LÆS OGSÅ: Dansk forbud får efterspørgsel til at stige med 700 procent
Herhjemme er salget af nye biler generelt gået tilbage. I hvert fald når man sammenligner med februar 2023.
Nye tal fra De Danske Bilimportører afslører, at der blev indregisteret 3,2 procent færre biler eller 372 biler herhjemme i februar i forhold til januar.
Alligevel mener bilimportørerne, at det er et tegn på fremgang, og at der igen kommer gang i bilsalget efter en stillestående januar måned.