Salget af elbiler lider generelt i Europa. Det er især de kinesiske udgaver, som bilisterne har mistet appetitten på.
Sammenlignet med august måned sidste år, er der i år blevet solgt hele 48 procent færre elbiler fra Kina i Europa.
Det er der dog flere forklaringer på. EU har varslet straftold, som dog er justeret flere gange, på bilerne. Ligesom en række europæiske lande har fjernet statstøtten til elbiler generelt.
Det skriver Bloomberg.
Det er bl.a. sket i Tyskland, hvor interessen for elbiler er styrtdykket, lige siden statsstøtten til elbiler blev fjernet med øjeblikkelig virkning i december måned 2023. Alene måneden efter faldt salget af nye elbiler med mere end 50 procent.
Også europæiske samt amerikanske bilmærker, der får bygget biler i Kina, rammes af straftolden. Det har bl.a. fået Tesla til at sætte prisen op i Danmark.
LÆS OGSÅ: Særlig trafikalarm er ulovlig i Danmark
Nogle bilmærker forsøger at komme uden om tolden ved at flytte produktionen til Europa, mens andre flytter alt andet end produktionen af bilerne hertil. Læs mere om det her.
Tilbage står de europæiske landes regeringer og gør klar til at stramme grebet om elbiler. I hvert fald når det kommer til afgifter. Holland udfaser allerede fra nytår samtlige støtteordninger til elbiler.
På den anden side af Atlanten vil USA’s regering fra 2030. Allerede i 2027 skal det dog være forbudt at bruge software udviklet i Kina og Rusland, mener regeringen. Officielt fordi software fra den kant er en trussel mod amerikanernes sikkerhed.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!