I årets første to måneder er det bare blevet til 316 nye biler.
Engang var de danskernes foretrukne. Men nu kører bilisternes favorit ikke længere på diesel. Faktisk er salget af dieselbiler så godt som kollapset i de første måneder af 2023. I januar og februar fik bare 316 nye dieselbiler nummerplader på herhjemme.
Og meget bedre bliver det ikke, hvis man tæller firmakøb med. Så kan antallet af nyindregistrerede dieselbiler kun lige sige sig op på 1.750 eksemplarer. Det viser tal fra De Danske Bilimportører.
Hos FDM er man da heller ikke i tvivl. Salget er dødt. Og det især når det kommer til privatbiler. For bare fem år siden var billedet et helt andet. Her kørte hver tredje nye bil med danske nummerplader på diesel.
Bilisternes mindre lyst til dieselbiler skyldes især stadigt stigende krav til motortypen. Fra 1. oktober 2023 må dieselbiler, som ikke er udstyret med et partikelfilter, eksempelvis selv ikke køre i de danske miljøzoner. Zonerne findes foreløbig i København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg.
LÆS OGSÅ: VIDEO: P-vagtede troede ingen kiggede – men groft trick blev filmet
Som det er lige nu, gælder forbuddet ellers kun dieseldrevne busser og lastbiler. Men lige om lidt rammer loven altså også de ældste dieselhakker blandt personbilerne. At blæse på reglerne i en miljøzone i en ikke-godkendt personbil koster 1.500 kr. i bøde. Mens det for lastbiler og busser løber op i 12.500 kr.