Annonce:

Samfundet taber 31.000.000.000 kr. på, at danskerne holder i kø

Hele 350.000 timer holder vi danskere i kø. Om dagen! Det giver astronomiske summer, hvis vi regner ud, hvad det koster i spildte arbejdstimer.

Annonce:

Vejdirektoratet har netop udgivet en analyse, der afslører, at danskere samlet set spilder 350.000 timer dagligt på at sidde i trafikpropper. Den tid, der går tabt, repræsenterer et samfundsøkonomisk tab på 31 milliarder kroner. Ifølge analysen er problemet med trængsel mest udtalt i hovedstadsområdet.

Efter en periode med mindre trafik på grund af coronapandemien er der nu en klar stigning i antallet af biler på vejene. Dette fører til øget trængsel, hvor flere og flere danskere sidder fast i kø, når de kører til arbejde, henter børn, køber ind eller deltager i fritidsaktiviteter og sociale arrangementer.

Tallene fra Vejdirektoratets 2022-analyse viser, at den gennemsnitlige trafikant brugte omkring 350.000 timer i kø på en normal hverdag, hvilket svarer til 80 millioner timer for hele året. Dette medfører et betydeligt økonomisk tab, som rammer både privatpersoner og virksomheder.

Ifølge Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratet, er det samfundsøkonomiske tab omfattende: “Udover at det er træls at holde i kø på motorvejene, så er det også dyrt for samfundet. Vi spilder tid, det reducerer udbuddet af arbejdskraft, og det gør det dyrt at transportere varer og serviceydelser.”

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

LÆS OGSÅ: Her er det mærke, som flest er tilfredse med at eje

Det er på motorvejene, at der er mest trængsel i forhold til vejens længde. Især hovedstadsområdet oplever mange forsinkelser, hvor 43 procent af den samlede landsdækkende forsinkelse sker i Region Hovedstaden.

Dette betydelige samfundsøkonomiske tab på 31 milliarder kroner består af tidstab for både personbiler, varevogne og lastbiler. Derudover påvirker det også arbejdsudbuddet, hvor de mange timer i kø svarer til et tab på 1,95 milliarder kroner.

Andreas Egense påpeger, at trængsel er en realitet, som vil blive sværere at håndtere i de kommende år: “Trængsel er et fænomen, som vi skal vænne os til, og vi vil nok se, at problemet kun vokser sig større over de kommende år. Man kan forsøge at bygge sig ud af det, men det kan være svært, da trængslen er værst i bebyggede områder, hvor der bor mange mennesker.”

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Responsiv Iframe

Han foreslår alternative løsninger, såsom øget samkørsel, bedre udnyttelse af vejkapaciteten eller tiltag, der reducerer efterspørgslen på bilkørsel.

En anden faktor, der kan have påvirket trængslen i 2022, er de stigende brændstofpriser, der har fået nogle trafikanter til at sænke hastigheden for at spare penge. Fra 2019 til 2022 steg gennemsnitsprisen på benzin fra 14,42 kroner til 17,00 kroner pr. liter.

For at måle trængsel sammenligner Vejdirektoratet trafikanternes faktiske hastighed med den hastighed, de kunne have kørt med, hvis vejene var tomme. Dette gøres på baggrund af omkring otte milliarder hastighedsobservationer fra hele landet.

Resultaterne for 2023 forventes at blive offentliggjort inden sommerferien.

Annonce:

Bemærk: Artiklen er baseret på en pressemeddelelse. Har du kommentarer til indholdet, bedes du kontakte den pågældende afsender.

Pressemeddelelse
Pressemeddelelse
Nyheder direkte fra bilimportører, producenter, racerteams eller andre aktører i bilbranchen.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også