Scanias nye elektriske lastbil oplader batteriet ved hjรฆlp af en dieselmotor. I teorien kรธrer kombinationen 800 pรฅ en opladning.
Scania introducerer en ny lastbilmodel, der anvender en dieselmotor som rรฆkkeviddeforlรฆnger til batteridrift. Svenskerne mener, at lastbilen kan kรธre 800 kilometer pรฅ โen opladningโ.
โ Elektrificering er fremtiden, men man mรฅ acceptere midlertidige lรธsninger i overgangsperioden, udtaler Christian Levin, administrerende direktรธr for Scania i en pressemeddelelse.
I samarbejde med logistikvirksomheden DHL har Scania udviklet en eldrevet lastbil med rรฆkkeviddeforlรฆnger.
Den dieseldrevne generator, der fungerer som erstatning for en af batteripakkerne, kan kรธre pรฅ diesel eller HVO.
Generatoren forรธger lastbilens potentielle rรฆkkevidde til mellem 650 og 800 kilometer, hvilket overstiger rรฆkkevidden for de nyeste elektriske lastbiler med tilsvarende totalvรฆgt, som typisk ligger omkring 550 kilometer.
Scanias nye diesel-elektriske lastbil skal kรธre med 1.000 pakker ad gangen
Siden februar har Scanias nye lastbilmodel vรฆret i drift hos Post & Parcel i Tyskland, hvor den transporterer gods mellem Berlin og Hamborg.
Lastbilen, der er 10,5 meter lang, er udviklet af Scania Pilot Partner. Den har en totalvรฆgt pรฅ 40 tons og drives af en 230 kW elmotor. Derudover er den udstyret med et 416 kWh stort batteri.
Lastbilens topfart er 89 km/t, og den kan laste op til 1.000 pakker.
โ Kรธretรธjet, udviklet i samarbejde med DHL, demonstrerer potentialet i midlertidige lรธsninger, der bidrager til at mindske klimapรฅvirkningen i en overgangsfase mod fuld elektrificering af transportsektoren.
โ Beslutningstagere bรธr anerkende vรฆrdien af sรฅdanne lรธsninger for at opnรฅ en effektiv klimaomstilling, forklarer Christian Levin, administrerende direktรธr for Scania.
DHL har planer om at udvide sin flรฅde med flere af disse lastbiler i fremtiden.
โ Der vil gรฅ nogen tid, fรธr der er tilstrรฆkkelig adgang til vedvarende elektricitet, netvรฆrkskapacitet og opladningsinfrastruktur til at basere sig udelukkende pรฅ batteridrevne lastbiler, isรฆr i et stort logistiknetvรฆrk som DHLโs tyske pakkenetvรฆrk.
โ I mellemtiden samarbejder DHL og Scania om at implementere en praktisk lรธsning, der รธger bรฆredygtigheden i logistikken og reducerer CO2-udledningen med over 80 procent, siger Tobias Meyer, administrerende direktรธr for DHL Group.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk