Indrømmet, der er ikke meget original Toyota Hilux over den bil, Scott Birdsall har flikket sammen. Men hurtig er den.
Scott Birdsall har et vanvittigt mål.
På den verdensberømte saltslette ‘Bonneville Salt Flats’ i det nordlige Utah vil han presse en gammel Toyota Hilux op på 240 miles i timen. Ja, det svarer til 386 km/t.
Lige nu kører den ‘kun’ 278 km/t på toppen. Eller det er i hvert fald, hvad speedometeret har vist på en test i Californien forud for den egentlig distance på den berømte saltbane.
Målet er langsomt at hæve turbotrykket, så den gamle Hilux bliver den hurtigste af sin slags i hele verden.
LÆS OGSÅ: Han forudser dårlig Haas-nyhed på vej til Kevin Magnussen
I øjeblikket yder den japansk udviklede rækkesekser (2JZ-motoren var et samarbejde mellem Toyota og Yamaha, red.) allerede svimlende 1.300 hestekræfter.
Samtlige hestekræfter går gennem en sekstrins sekventiel gearkasse og direkte ud i baghjulene. Det handler altså om at have en god portion frygtløshed bag rattet.
Scott Birdsall er dog langt fra at være den første, der jagter verdensrekorder på fire hjul. Det gør bilmærkerne også.
Suzuki fandt eksempelvis plads til mere end 20 personer i en Grand Vitara. Men det skal selvfølgelig helst gå hurtigt.
Det er eksempelvis lykkedes Rimac, der i dag ejer Bugatti, at smadre hele 23 rekorder på én gang. Det skete sidste år.
Elbilen Nevera, der har næsten 2.000 hestekræfter, er eksempelvis den hurtigste serieproducerede personbil i bakgear nogensinde.
Når det går fremad, er bilen mindst lige så vanvittig. Hyperbil går fra 0 til 100 km/t på 1,81 sekunder. Lidt hurtigere end de 1,85 sekunder Rimac selv regnede med. Det hele var overstået, da bilen havde tilbagelagt 30 meter.
Men nu skulle det jo egentlig handle om Scott og Toyotaen. Så længere nede i artikeln har vi langt et lille Youtube-klip. Bare som et bevist på, hvor vanvittig en bil med forbrændingsmotor stadig kan være.
Læs flere nyheder fra og om bilindustrien lige her!