Vi har været en tur på BMW-museum i München. Så her får du en guidet tur rundt i BMW Welt
Det tog fire år og kostede 200 millioner euro at bygge. Men i dag er BMW Welt, der ligger blot et stenkast eller to fra fabrikkens hovedkvarter i München, også en af de mest besøgte attraktioner i hele Tyskland.
Vi trådte indenfor i det 73.000 kvadratmeter store museum/oplevelses-center/kom og hent din fabriksnye Bimmer-sted godt bevæbnet med nysgerrighed og et kamera.
Her er alt, hvad et BMW-og generelt motorfascineret hjerte kan begære. Så uanset om du har været der før eller aldrig har kigget forbi, er det værd at læse videre.
Her holder alt fra en glorværdig motorsportshistorie til nogle af verdens mest legendariske gadebiler side om side.
Er du klar? Godt så!
Det første, der møder museets mere end to millioner årlige besøgende, er dette kæmpe skilt. BMW fik idéen til et museum, efter at Volkswagen havde haft stor succes med et lignende museum kaldet “Autostadt” i deres hjemby Wolfsburg siden 2000. BMW brugte blot langt færre penge på projektet. Volkswagen-bygningen kostede nemlig VAG-koncernen det der i dag svarer til 435 millioner euro. Godt 3.2 milliarder danske kroner.
Som alle andre bilfabrikanter har BMW både bygget de skrækkelige og de virkelige gode motorere. P60 B40 er en af de sidstnævnte. En sand perle af en suge-V8’er på fire liter. Den 450 hestes stærke motor smed man ned mellem forhjulene på den mest hardcore M3 af E46-generationen, M3 GTR. Og fordi BMW ville køre med i den amerikanske Le Mans-serie, findes der faktisk også nogle gadeudgaver af bilen med den eksakte motorkonstruktion mellem forhjulene. Seks styk er godt nok ikke mange, men de findes altså. Og de kan indregisteres.
På banen blev BMW’s Formula 1-hold aldrig den store succes – heller ikke selvom man havde Michael Schumachers lillebror Ralf Schumacher med på holdet. Men ud af F1-eventyret kom dog i det mindste en gadebils-succes – nemlig BMW M5 med V10. At den fem-liters store suge-motor så har sine genvaldige problemer, er en anden snak. Den væghængte racer her fra BMW’s seneste tid i sporten som BMW Sauber.
BMW har alle dage været forbundet med motorsport. Og det står tyskerne ved. Deres M-afdeling er legendarisk. På billedet her ses M-bilerne E26 M1, E24 M6, E28 M5 og en E30 M3. PS: Vidste du, at BMW oprettede BMW Motorsport GmbH i 1972 blot for at smadre konkurrencen fra Ford? Faktisk stjal BMW mere eller mindre en række af Fords motorsports-folk for at starte M-afdelingen op.
BMW Z1 er egentlig en to-dørs roadster. Men de – der har set én – vil nok blot kalde den noget af en sær snegl. 90’er-bilens helt store party trick er dørene, der forsvinder ned i karosseriet, når de åbner. En ubercool gimmick, men køn kan man ikke kalde Z1’eren. Prøv selv at google den.
Den sølvgrå E24 6-serie coupe på billedet her er også kendt som ‘shark nose’ (hajnæsen) – kan du se hvorfor?
Før BMW sætter en bil i produktion, tegner de den ikke bare i en computer. Et helt hold af designere skærer linjerne ud i ler. Lerklumpen her er fra 2018 og forestiller den nyeste 3 Serie sedan (G20) i 1:1. Stationcaren hedder G21.
Tilbage i 1980’erne kørte BMW og Mercedes dørene af hinanden i det tyske standardsvogns-mesterskab DTM. Og selvom det snart er 32 år siden, italieneren Roberto Ravaglia kørte en BMW E30 M3 sejerrigt over målstregen i et DTM-løb, er bilen stadig én af de mest berømte racer-slæder til dato.
Den tre-liters, suge-V10’er P84/5 er på mange måder en speciel maskine. Ikke bare er det BMW’s sidste motor i et Williams F1-chassis, det er også motoren, der affødte den 5-liters suge-V10 i E60 M5 fra 2005.
BMW er aldrig gået af vejen for en hardcore racerbil. I maj 1972 blev det ikke vildere end 3.0 CSL. Et aerodynamisk monster af en baneracer der året efter vandt en overbevisende klasse-sejer ved 24-timers løbet i Le Mans, Frankrig. Under hjelmen havde BMW masseret en 3-liters rækkesekser, som i forvejen lå i cooupé-serien E9, til en ydelse på 206 hestekræfter. Senere kom også en 3.5 CSL – CSL står i øvrigt for Coupé Sport Leichtbau. I alt byggede BMW 1.265 biler for at få lov at deltage i European Touring Car Championship.
Det er blevet til en del modelbetegnede emblemer gennem tiden.
BMW brugte første gang modelkoden E i 1968. Det var modellen E3, der både kom som stor coupé og i sedan-form med fire døre. Bilen er også kendt som ‘New Six’. Det sidste ‘E-nummer’, BMW brugte, var E93. Det betegner den femte generation 3 serie cabriolet’er, som fabrikken byggede mellem 2005 og 2011.
Og dermed slutter vores tur i det tyske.
PS: Vidste du, at BMW et sted i en hemmelig kælder gemmer verdens eneste fabriksproducerede E30 3 Serie pickup? Læs mere om den her. BMW smed en M-motor i bilen og brugte den til at fragte ting rundt på fabrikken.