Den amerikanske bilproducent Ford har “moderniseret” en F-100 pickup – du kan gøre det samme, hvis du nænner det.
Kig godt på billederne – hvad ser du? De fleste vil nok kunne identificere bilens periode som 1970’erne, og karrosseriet med åbent lad afslører, at der er tale om en pickup truck. Rækker din bilviden til mere, kan du sikkert spotte, at der er tale om en Ford.
Den kyndige læsere har selvfølgelig allerede genkendt bilen som en Ford F-100 fra 1978.
En ændret klassiker
Eller hvad? Mangler der ikke noget? Jo, altså ud over at bilen har større hjul, og undervognen er sænket i forhold til, da bilen forlod produktionshallen i slutningen af 1970’erne, er karrosseriet nærmest sandblæst for krom, skriver Bil Magasinet.
Det er ikke uhørt, at moderniserede klassiske biler gennemgår ændringer som disse – det kaldes ofte for “Restomod”. Men i tilfældet med Ford F-100 Eluminator Concept, som bilen hedder, er Ford gået mere drastisk til værks.
Fronten har fortsat et kølergitter… men ser man rigtig godt efter, kan man ane, at der ingen køler er bag grillen. Bagenden, og bilens sider, bærer heller ikke sporet af et afgangsrør. Ja, den er god nok.
LÆS OGSÅ: PARTIER ENIGE: INGEN FARTGRÆNSE PÅ AUTOBAHN
Dér hvor der tidligere lå en rækkesekser eller V8-motor, er nu tætpakket med elektronik. Ford Performance har taget udgangspunkt i elmotorerne fra Ford Mustang Mach-E GT. Efter lidt fiksfakserier yder systemet i Ford F-100 Eluminator Concept 487 hk og 860 Nm.
Med en elmotor placeret på hver aksel har pickupen firehjulstræk.
Du kan bygge din egen
Ladvognen er en såkaldt konceptbil, hvilket betyder, at Ford ikke sætter den i produktion – men du kan bygge din egen, hvis du føler dig fristet. Den amerikanske bilproducent tilbyder, at interesserede kunder kan købe et komplet elsystem og lægge det i den private klassiker. Reservedelsnummer “M-9000-MACH-E” er en såkaldt elektrisk “crate engine”, koster 3.900 dollar, yder 285 hk, 430 Nm og er lovlig i 50 delstater i USA.
Motor1 skriver søndag 7. november, at motoren allerede er udsolgt.
I Danmark vil en sådan ombygning og “Restomod” være utrolig kompliceret at få ansøgt om og godkendt ud fra et teknisk perspektiv af Færdselsstyrelsen og ikke mindst afgiftet pga. ombygningens gennemgribende karakter.
Hvad er en “crate engine”?
En ”crate engine” er præcis, som Google Translate ville oversætte det – det er en motor i en kasse. Særligt på det amerikanske restaurerings- og modificeringsmarked er det populært med motorskift.
Her kommer ”crate engines” ind i billedet, da de som oftest leveres som færdige og komplette motorer, ofte med en form for fabriksgaranti, der er forholdsvis enkle at smide i drømmebilen – plug and play, som de siger “over there”. Ford forsøger sig nu med en elektrisk udgave, som de forestiller sig, bliver den første i en længere serie.
Er det helligbrøde?
Det er naturligvis op til den enkelte, om garagens perle skal have foretaget en modernisering, der er så omfangsrig. Ud over bøvlet med at få bilens ombygning godkendt, er der andre overvejelser, man bør gøre sig. Der er den moralske og kulturelle debat, som blandt andet Motorhistorisk Samråd og den internationale paraplyorganisation FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) er en del af diskussionen omkring.
Et argument lyder, at man ved den elektriske ombygning går kraftigt på kompromis med bilernes originalitet og derigennem deres status som objekter i vores historiske og kulturelle arv.
Derfor anbefales det fra samme front, at hvis en bil ombygges – enten fra producenten eller som gør-det-selv-projekt, at det gøres på en reversibel måde, hvor køretøjet kan bringes tilbage til sin originale stand og igen opnå dets oprindelige status som FIVA’s fortolkning af historisk.