Den amerikanske bilproducent Ford har โmoderniseretโ en F-100 pickup โ du kan gรธre det samme, hvis du nรฆnner det.
Kig godt pรฅ billederne โ hvad ser du? De fleste vil nok kunne identificere bilens periode som 1970โerne, og karrosseriet med รฅbent lad afslรธrer, at der er tale om en pickup truck. Rรฆkker din bilviden til mere, kan du sikkert spotte, at der er tale om en Ford.
Den kyndige lรฆsere har selvfรธlgelig allerede genkendt bilen som en Ford F-100 fra 1978.
En รฆndret klassiker
Eller hvad? Mangler der ikke noget? Jo, altsรฅ ud over at bilen har stรธrre hjul, og undervognen er sรฆnket i forhold til, da bilen forlod produktionshallen i slutningen af 1970โerne, er karrosseriet nรฆrmest sandblรฆst for krom, skriver Bil Magasinet.
Det er ikke uhรธrt, at moderniserede klassiske biler gennemgรฅr รฆndringer som disse โ det kaldes ofte for โRestomodโ. Men i tilfรฆldet med Ford F-100 Eluminator Concept, som bilen hedder, er Ford gรฅet mere drastisk til vรฆrks.
Fronten har fortsat et kรธlergitterโฆ men ser man rigtig godt efter, kan man ane, at der ingen kรธler er bag grillen. Bagenden, og bilens sider, bรฆrer heller ikke sporet af et afgangsrรธr. Ja, den er god nok.
LรS OGSร : PARTIER ENIGE: INGEN FARTGRรNSE Pร AUTOBAHN
Dรฉr hvor der tidligere lรฅ en rรฆkkesekser eller V8-motor, er nu tรฆtpakket med elektronik. Ford Performance har taget udgangspunkt i elmotorerne fra Ford Mustang Mach-E GT. Efter lidt fiksfakserier yder systemet i Ford F-100 Eluminator Concept 487 hk og 860 Nm.
Med en elmotor placeret pรฅ hver aksel har pickupen firehjulstrรฆk.
Du kan bygge din egen
Ladvognen er en sรฅkaldt konceptbil, hvilket betyder, at Ford ikke sรฆtter den i produktion โ men du kan bygge din egen, hvis du fรธler dig fristet. Den amerikanske bilproducent tilbyder, at interesserede kunder kan kรธbe et komplet elsystem og lรฆgge det i den private klassiker. Reservedelsnummer โM-9000-MACH-Eโ er en sรฅkaldt elektrisk โcrate engineโ, koster 3.900 dollar, yder 285 hk, 430 Nm og er lovlig i 50 delstater i USA.
Motor1 skriver sรธndag 7. november, at motoren allerede er udsolgt.
I Danmark vil en sรฅdan ombygning og โRestomodโ vรฆre utrolig kompliceret at fรฅ ansรธgt om og godkendt ud fra et teknisk perspektiv af Fรฆrdselsstyrelsen og ikke mindst afgiftet pga. ombygningens gennemgribende karakter.
Hvad er en โcrate engineโ?
En โcrate engineโ er prรฆcis, som Google Translate ville oversรฆtte det โ det er en motor i en kasse. Sรฆrligt pรฅ det amerikanske restaurerings- og modificeringsmarked er det populรฆrt med motorskift.
Her kommer โcrate enginesโ ind i billedet, da de som oftest leveres som fรฆrdige og komplette motorer, ofte med en form for fabriksgaranti, der er forholdsvis enkle at smide i drรธmmebilen โ plug and play, som de siger โover thereโ. Ford forsรธger sig nu med en elektrisk udgave, som de forestiller sig, bliver den fรธrste i en lรฆngere serie.
Er det helligbrรธde?
Det er naturligvis op til den enkelte, om garagens perle skal have foretaget en modernisering, der er sรฅ omfangsrig. Ud over bรธvlet med at fรฅ bilens ombygning godkendt, er der andre overvejelser, man bรธr gรธre sig. Der er den moralske og kulturelle debat, som blandt andet Motorhistorisk Samrรฅd og den internationale paraplyorganisation FIVA (Fรฉdรฉration Internationale des Vรฉhicules Anciens) er en del af diskussionen omkring.
Et argument lyder, at man ved den elektriske ombygning gรฅr kraftigt pรฅ kompromis med bilernes originalitet og derigennem deres status som objekter i vores historiske og kulturelle arv.
Derfor anbefales det fra samme front, at hvis en bil ombygges โ enten fra producenten eller som gรธr-det-selv-projekt, at det gรธres pรฅ en reversibel mรฅde, hvor kรธretรธjet kan bringes tilbage til sin originale stand og igen opnรฅ dets oprindelige status som FIVAโs fortolkning af historisk.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: