Annonce:

Se her: Så meget STIGER din bil i vægt/ejerafgift i 2022

Takket være en ny afgiftslov stiger ejerafgifterne for fossilbiler. Find ud af hvad du skal betale her.

Annonce:

I december 2020 trådte den lov i kraft, der opdaterede registreringsafgifter og skabte det nuværende plug-in hybrid-vælde. Men den selvsamme lov fastslog også, at afgiften på fossilbiler skulle stige støt frem mod 2026, inden en endelig udfasning af fossilbiler i 2035.

Den nuværende socialdemokratiske regering og dens støttepartier, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten, har besluttet fortsat at basere den løbende ejerafgift på bilens udledning af CO2.

Afgiftsstigningerne gælder dog også biler, der er registreret før denne definition, og Skat har udarbejdet en serie af ark, hvori du kan fastslå din egen afgiftsstigning, hvis din bil er registreret før juli 2021 her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Okay – så hvor meget skal jeg betale?
Hvis du ikke er typen, der elsker at sidde med procentskemaer (det kender vi godt!), så har Skat udarbejdet noget smart: En beregner der, med input af bilens alder, udledning eller forbrug og type, kan udregne den gradvise stigning, vist år for år.

Hvis vi tager nogle eksempler blandt personbiler, er det muligt at se et mønster:

En nyindkøbt Audi A3 35 TFSI, der er registreret efter juni 2021, udleder op til 140 g/km af CO2, og koster således 580 kr. halvårligt i 2021. I 2022 stiger tallet til 600 kr., og ved stigningens umiddelbare toppunkt i 2026, er afgiften steget til 800 kr. halvårligt.


En også-nyindkøbt Cupra Leon Sportstourer med PHEV-drivline er derimod opgivet til bare 30 g/km – og bliver derfor forholdsvis billig i 2021 med en afgift på bare 330 kr. halvårligt. I 2022 stiger afgiften med bare 10 kr., og i 2026 er afgiften 460 kr.

Dyrt at køre ældre benzinbil
Kører man lidt ældre entusiastbiler – eksempelvis en Suzuki Swift Sport fra 2008 – så ser sagen anderledes ud. I øjeblikket koster den med en benzinøkonomi på knap 14 km/l 1.870 kr. halvårligt. I 2022 stiger dette tal til 1.930 kr., og frem mod 2026 kan du regne med at betale op til 2.570 kr. halvårligt.

Til sidst er elbiler – en Tesla Model S 75 fra 2017 har en energieffektivitet på 201 Wh/km, og naturligvis en udledning på 0 g/km. Det sætter den i samme bås som Cupra’en, og afgiften stiger således ikke over 460 kr. inden 2026.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Prøv selv at bruge Skats beregner her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også