Selvom hver tredje elbil i en ny, norsk test faktisk kørte længere end lovet, halter det stadig gevaldigt med rækkevidden for visse elbiler.
Toyotas første bud på en elbil blev haglet ned af kritik. Først var der risiko for, at hjulene kunne falde af. Og kort efter viste det sig, at bZ4x slet ikke kan leve op til den lovede rækkevidde.
En rækkevidde bilen ellers er opgivet til ifølge den gældende WLTP-norm.
Men nu viser en test fra det norske svar på FDM – Norges Automobil-Forbund (NAF) – at det ikke kun er Toyota som er lige lovligt optimistiske.
For selvom om hver tredje ud af de 32 elbiler, som nordmændene testede kørte længere på en tankfuld strøm, end de er opgivet til, halter det stadig gevaldigt for andre elbiler.
LÆS OGSÅ: Her er Toyotas undskyldninger – derfor har elbil så dårlig rækkevidde
Blandt andet søsterbilen til Toyota’en, Subaru Solterra. Subaruen mangler ifølge den norske test 13,3 procent af den lovede rækkevidde.
Den forhjulstrukne fætter i bZ4x er dog endnu ringere end Subaruen. Her mangler 13,7 procent af rækkevidden. Retfærdigvis skal det siges, at den firehjulstrukne bZ4x klarer sig ‘bedre’.
Men det skyldes bl.a, at Toyota lover en kortere rækkevidde med firehjulstræk. Sjovt nok kørte den firehjulstrukne bZ4x faktisk længere end fætteren med forhjulstræk. 10 kilometer, siger nordmændene.
Det er dog ikke altid, at bilmærkerne rammer helt ved siden af. Modeller som Audi Q8 e-tron, BMW iX1, BMW i7, VW ID.Buzz, Polestar 2 og MG Marvel afviger kun med få procent i forhold til den lovede rækkevidde.
En bil som Xpeng G9 klarer sig ifølge nordmændene 13 procent bedre, end den burde.
Men ligesom Toyotaen halter kinesiske JAC e-JS4 efter. Her er mangler der 7,3 procent af den lovede rækkevidde. Mens den baghjulstrukne Hyundai Ioniq 6 med et minus på 7,7 procent heller ikke imponerer.
Med et minus på 13,2 i forhold til den lovede rækkevidde råber nordmændene heller ikke højt hurra for BYD Han. Faktisk er det gået værre for BYD Atto 3. Den komplette test kan læses her.