Den nye direktør for SEAT og CUPRA, Christian Sauer, har nu strategien på plads med opbakning fra mærkernes hovedkontor Barcelona.
Bilbranchen er oppe i luften i disse år og udviklingen har aldrig rykket hurtigere. Både den totale elektrificering af biler og udviklingen inden for forbrændings- og hybridmotorer har fuld fart på, og de næste 10 år kommer til at være udslagsgivende for begge områder.
– Jeg føler mig meget privilegeret over at kunne have et ben i begge lejre med den nye strategi, som jeg nu har fuld opbakning til i mit bagland. På SEAT sigter vi de næste fem år efter at blive de bedste inden for forbrændings- og hybridmotorer.
– Og på CUPRA vil vi tage hurtige skridt mod transformationen til komplet elektrificering, som vi også har en vision om at excellere på,” siger, Christian Sauer, adm. dir. hos SEAT og CUPRA.
SEAT kan hurtigt omstilles og lære af CUPRA
Hos SEAT og CUPRA glæder man sig til at se, hvordan mobilitetsbranchen kommer til at udvikle sig i de kommende år.
Ved at satse både på elektriske-, forbrændings- og hybridmotorer ser man en fordel i markedet, hvor de fleste fokuserer udelukkende på førstnævnte. Dog er de store europæiske markeder fortsat langt bagefter Skandinavien, og derfor vil forbrændingsmotoren spille en vigtig rolle, i mange år endnu.
– SEAT og CUPRA vægtes lige højt strategisk. Med SEAT vil vi gå forrest på den sidste nye udvikling, der ligger på forbrændings- og hybridmotoren, fordi der stadig er et kæmpe potentiale før den komplette elektrificering indtræffer.
– Når den tid kommer, kan SEAT meget hurtigt omstilles og lære fra indsigterne, som vi har og får gennem strategien om elektrificeringen af CUPRA. Jeg forventer, at SEATs omstilling vil tage udgangspunkt i områder såsom mikromobilitet, last-mile, delekøretøjer mv., siger Christian Sauer.
Forbrændingsmotoren har mange gode år endnu
Man har altid været forsigtig med at kigge for langt ind i fremtiden i bilbranchen grundet udviklingens hastighed.
Markedet er på vej mod fuldstændig elektrificering med Euro 7-standarderne, der stiller meget høje krav til biler med forbrændingsmotor, men de næste 10 år vil udviklingen inden for forbrændings- og hybridmotoren også tage store skridt, og her vil SEAT være til stede med både Ibiza, Arona og Leon.
– Det er utroligt spændende at skulle arbejde med den nyeste teknologi inden for forbrændingsmotorer på SEAT. Når det er sagt, har jeg bestemt forventninger til, at vi kommer til at se elbiler på SEAT i fremtiden.
– Hvordan det kommer til at se ud mht. platform, prisklasse og design glæder jeg mig til at kigge nærmere på,” afslutter Christian Sauer.
Hovedbudskaber
SEAT og CUPRA vægtes lige højt
Vi har taget et strategisk valg for begge mærker, der har to forskellige formål – CUPRA skal gå forrest i elektrificeringen, og det er vi i fuld gang med. SEAT har vi valgt skal være second-to-none ift. det sidste årti med udviklingen af nye, innovative forbrændingsmotorer.
Desuden vil vores store know-how fra CUPRAs elektrificering også bidrage til vores udvikling af SEAT inden for elektrificering, som vi forventer vil være på områder som mikromobilitet, last-mile, delekøretøjer mv.
Tostrenget strategi med fokus på både brændsel og el
Ved at fokusere på forbrændings- og hybridmotorer på SEAT og elmotorer på CUPRA, har vi et ben i begge lejre. Vi vil være de bedste til begge dele. Det ser vi som en konkurrencemæssig fordel.
Forbrændingsmotoren har mange gode år endnu
Markedet er på vej mod fuldstændig elektrificering med Euro 7-standarderne, der stiller meget høje krav til biler med forbrændingsmotor, men de næste 10 år vil udviklingen inden for forbrændings- og hybridmotoren også tage store skridt. Vi vil være med til at præge udviklingen i den rigtige retning.
SEAT kan meget hurtigt omstilles og lære fra CUPRA
SEAT kan meget hurtigt omstilles og lære fra indsigterne, som vi har og får gennem strategien om elektrificeringen af CUPRA.
Jeg har bestemt forventninger til, at vi kommer til at se elbiler på SEAT i fremtiden. Hvordan det kommer til at se ud mht. platform, prisklasse og design glæder jeg mig til at kigge nærmere på, men det er ikke noget jeg kan være konkret om i dag.
Bemærk: Artiklen er baseret på en pressemeddelelse. Har du kommentarer til indholdet, bedes du kontakte den pågældende afsender.