Selvom rallyprogrammet er skrottet, er der stadig fuld fart på motorsporten hos VAG-gruppen. Seat tager ny TCR-ræser med til Geneve Motor Show i denne måned
Som art har biler på forssilt brændstof aldrig være mere truet, end de er nu. Men bilfabrikkernes modsvar synes at være en tendens til blot at gøre deres modelprogram kraftigere og hurtigere.
Bare se på VAG-gruppen. Her præsterede Seat først at klemme 280 hk ud gennem forhjulene på deres udgave af Golf GTI kaldet Leon Cupra. Så blev det til 290, og lige om lidt er det 300 hk! Vel at mærke stadig på forhjulene.
Endnu en VAG-bil i motorsport
Alligevel findes der typer, som synes, de tal er lige tamme nok. Til dem er VAG-koncernen nu klar med deres nyeste banebil. Seat Leon Cupra Evo hedder den. Bilen skal konkurrer i det internationale touring car-mestskab. Her er moder-fabrikanten Volkswagen samt Audi allerede repræsenteret med henholdsvis Golf GTI TCR og RS3 LMS.
Under hjelmen på Cupra Evo findes samme 2-liters fire-cylindret som i gadebilen. Borset fra det faktum at maskinen i Evo er noget heftigere plus lettet for gadebilens ‘dødvægt’. Effekten er peppet til 340 heste og 420 newtonmeter. Hvordan de skal transimiteres vil Seat lade sine kunder om. Bilen kan nemlig købes med enten sekventielt manuelt gear eller en DSG-løsning.
De mange kræfter sendes dog stadig i asfalten via forhjulene. Til at tøjle dem har Seat dog udvidet bremseskivernes diameter betragteligt. 378 mm. er målet foran, 272 mm. klarer sagerne bagtil.
Gadebilen Leon Cupra og EVO-udgaven præsenteres begge på Geneve Motor Show mellem d. 9 og 19. marts.